برنامه سازی تلویزیون

از طراحی تا تولید برنامه تلویزیونی

برای تهیه وتولید یک برنامه ی تلویزیونی بیش از هرچیز به یک ایده و طرح نیازمندیم. پس از آنکه طرح توسط شورای تصویب طرح و برنامه به تصویب رسید و در نهایت امر برآورد کار انجام پذیرفت به مراحل بعدی کار می رسیم.

تهیه و تولید

مقدمه :

برای تهیه وتولید یک برنامه ی تلویزیونی بیش از هرچیز به یک ایده و طرح نیازمندیم.
پس از آنکه طرح توسط شورای تصویب طرح و برنامه به تصویب رسید و در نهایت امر برآورد کار انجام پذیرفت به مراحل بعدی کار می رسیم.

لازم به ذکر است که گذشتن از بخش ابتدای کار یعنی فرآیند نوشتن طرح تا تصویب و سپس برآورد درست مانند گذر از هفت خوان رستم می باشد.

متاسفانه امروزه در ایران حرفه ی تهیه کنندگی قدری دورتر از جایگاه اصلی اش قرار دارد. ما اغلب شاهد حضور افرادی غیرحرفه ای و کم تجربه در این منصب می باشیم که این مسئله هم به شأن تهیه کنندگی لطمه می زند و هم به کیفیت اصلی کار.

توصیف توانمندی ها و مهارت های مورد انتظار برای احراز شغل مورد نظر

بنا به گفته ی پیشکسوتی با تجربه در این حرفه ، متاسفانه تهیه کنندگی در ایران تنها شغلی است در زمینه ی برنامه سازی که نیاز به هیچ گونه ابزاری ندارد . تنها کافی است که کیفی پر از پول به همراه داشته باشید.

درصورتیکه تهیه کنندگی در اصل یکی از کلیدی ترین و مهم ترین حکم های سازمان شمرده میشود و با سمت “مدیر کلی” مطابقت دارد. پس به همین دلیل ظرافت ها و پیچیدگی های خاصی را می طلبد.

یک تهیه کننده ی خوب و کامل باید به علوم مختلفی چون مدیریت ، جامعه شناسی، روانشناسی، تاریخ هنر، اطلاعات عمومی ، برنامه ریزی ، کارگردانی ، شناخت تجهیزات مربوط به صحنه اعم از تجهیزات فنی صدا و تصویر و… اشراف کامل داشته باشد.

انتخاب این شغل نیز نیازمند طی روندی می باشد.یعنی یک شخص نباید به یکباره به عنوان تهیه کننده برگزیده شود بلکه باید پس از گذراندن مراحلی به صورت پله کانی به انتصاب این حرفه برسد . اگر این مراحل به درستی پیموده شوند ما می توانیم آن شخص را یک تهیه کننده ی حرفه ای بنامیم.

توصیف شرایط انجام وظایف مربوط به شغل مورد نظر

تهیه کنندگی نیز مانند دیگر مشاغل سختیها و پیچیدگیهای خاص خود را داراست.
یکی از مشکلات مهم این شغل هماهنگی دقیق و منظم با افراد تیم می باشد، و همچنین برنامه ریزی و ترتیب دادن به موقع وحساب شده کار گروه در لوکیشن مورد نظر است.

برنامه سازی تلویزیون در واقع یک تهیه کننده تنها درصورتی که کارش را دقیق و به سرعت و درزمانی که برایش مقرر شده انجام دهد است که می تواند کاررا در اصطلاح جمع وجور کند و به موقع حق وحقوق افراد را بپردازد واعتباری برای خویش کسب کند .

درغیر این صورت وهمانطور که مستحضرید متاسفانه امروزه ما شاهد بسیاری از بدقولی ها و بد حسابی ها ازسوی تهیه کنندگان چه سینمایی وچه تلویزیونی بوده وهستیم که تمامی آن به عدم برنامه ریزی کار تهیه کننده و عدم تعهد وی نسبت به کار باز می گردد.

چه بسا افرادی که با سودای نام بزرگ تهیه کنندگی وارد این عرصه شده اند و پس از چندی دچار ورشکستگی گردیده اند. . .

درواقع تهیه کنندگی برخلاف آنچه که تصور می شود شغلیست ظریف و بسیار لبه ی تیغی ،که اگر حساب شده عمل نشود باکوچکترین خللی همه چیز درهم می پیچد.
پس وضعیت درآمدی و اقتصادی در این شغل به مویی بسته است و رابطه ای نسبت وتناسب گونه دارد :

– تهیه کننده حرفه ای و متعهد » برنامه ریزی دقیق وحساب شده اتمام به موقع طبق جدول زمانبندی تولید » پرداخت به هنگام حقوق اعضای گروه » کسب ارتقا شغلی وخوشنامی در سازمان

– تهیه کننده غیر متعهد » عدم برنامه ریزی دقیق و به موقع » به درازا کشیدن زمان تصویر برداری و ساخت برنامه » بد قولی وعدم پرداخت به موقع حق وحقوق افراد

یک تهیه کننده ی خوب باید تمام نکات را راجع به افراد گروهش در نظر بگیرد. نکاتی چون مقررات و قوانین انجام کار ، بهداشت وایمنی و سلامت افراد و…

وی باید بسیار دقیق و به گونه ای برنامه ریزی کند که تمام موارد مربوط تیمی که قرار است کار تولید و ضبط برنامه را انجام دهد یعنی چه مسایل روحی و روانی چون دوری از خانواده و سختی کار و چه مسایل بهداشتی چون نوع خوراک ، میوه ، وضعیت استحمام ، استراحت و…. به طرز درستی در نظر گرفته شود.

اگر تهیه کننده ای به لحاظ صرفه جویی در هر یک از موارد فوق کوتاهی نماید ، (مثلا برای صرفه جویی تغذیه ارزان تر وکم کیفیت تری برای گروهش تهیه کند) چنانچه
برای هر یک از افراد تیم مشکلی در اثر مصرف غذای ناسالم پدید آید چه بسا ضرری که تهیه کننده به علت عدم حضور افراد بیمار در گروهش متحمل شود بسیار بیشتر از تهیه ی غذای باکیفیت و کمی گرانتر باشد.

ایجاد مشکل برای هر یک از اعضا همچون از کار افتادن یکی از چرخ دنده ها است که موجب میشود دیگر چرخ دنده ها که چون قلاب با هم درگیرند را از حرکت وادارد.

همچنین مسایلی چون بیمه کردن تمام اعضای گروه در طول زمان کار از دیگر وظایف تهیه کننده میباشد.

از نظر جاذبه و انگیزه های شغلی تهیه کنندگی جزو یکی از پرجاذبه ترین شغل ها برای مردم ما محسوب می شود.
اما به نظر میرسد که مردم تصور درستی از این شغل در سر ندارند و می بایست فرهنگ سازی دقیقی در این زمینه صورت گیرد.

مقایسه ی ویژگیهای شغل مورد نظر در داخل و خارج از کشور

در مورد مقایسه ی این شغل در ایران ودیگر کشورها باید اقرار کرد که متاسفانه در ایران همچنان به شکل سنتی عمل می شود وما هنوز نتوانسته ایم به شکل گسترده افرادی را از ابتدا برای این حرفه تربیت نماییم.

در خارج از ایران افراد با گزینش و براساس سوابق و علمشان سنجیده می شوند ولی در اینجا انتخاب افراد اغلب بر پایه ی روابط استوار است.

در خارج از ایران هر فردی در گروه فیلمبرداری تنها یک شغل را دارد ولی در اینجا افراد دارای چندین شغل می باشند .( مثلا گاهی یک شخص هم مدیر تولید و هم تهیه
کننده است ) واین کار از شئونات حرفه ای گری به دور است .

در خارج از ایران از مدتها قبل از شروع فیلمبرداری همه چیز بسیار منظم وحساب شده برنامه ریزی میشود ولی در ایران همچون دیگر کارها متاسفانه در دقیقه ی نود است که تازه به یاد برنامه ریزی می افتیم.

در خارج از کشور مثلا در ” ژاپن ” برای ساخت یک برنامه ی تلویزیونی خوب و با کیفیت به اولین چیزی که بها داده می شود انتخاب یک تهیه کننده ی مجرب و کارکشته می باشد . چرا که آنها بر این عقیده اند که تهیه کننده اصلی ترین عضو یک تیم برنامه ساز است پس باید شخصی کاملا حرفه ای و از هر نظر سالم و دقیق باشد و اوست که باید تمام افراد را به مسیری صحیح سوق دهد.

اما در کشور ما به این مهم توجه نمی شود و تهیه کنندگی تنها نامی است بزرگ برای افرادی غیر حرفه ای ، بدون کوچکترین سابقه و دانشی در این زمینه….

پیشنهادی در خصوص موقعیت شغلی فعلی وآینده

بهترین پیشنهادی که می توان در زمینه ی ارتقا این حرفه در کشورمان داشت معرفی درست این رشته به دانشجویان علاقه مند وهمچنین آموزش بنیادین و زیر بنایی گونه افراد علاقه مند والبته مستعد به این زمینه ی شغلی می باشد.

نویسنده: نیلوفر سراجی

دانلود PDF این مقاله: television-programming

8 نظر

  • sahil sultani

    سلام بر شما میشه یک طرح تفریحی روان کنین البته تلویزیونی باشه

  • جاوید

    سلام فعلا اطلاعات و دانشش رو نداریم!

  • حسین

    سلام و خسته نباشید من حدود ۲۰ سال است که در آلمان زندگی میکنم در مورد اختلاف ساخت برنامه های تلویزیونی در داخل ایران با خارج با نظر شما کاملا مخالفم چون اینجا هر کسی دیوانه تر و پررو تر باشه یا همجنسگرا باشه با ساخت برنامه های واقعا پوچ و بی معنی سریع معروف میشه. اصلا چیزی به نام سواد معنی نداره باید چیزی ساخته بشه که تماشاچی بیشتری داشته باشه زیرا فقط مساله تجاری و پولی آن مهم است متاسفانه این سیستم آمریکایی به شدت در اروپا رشد کرده برنامه های که افراد رو جمع میکنن با خوردن کرم و حشره و غیره فردی به عنوان برنده انتخاب میشه یا زن یکی با زن دیگری جای خود را عوض میکنن و زندگی با شوهرهای دیگری فیلم برداری میشه و مردم رو سرگرم میکنه و غیره که با سوادهای اینجا از پوچی برنامه ها آگاه هستند ولی متاسفانه دنیا فقط به پول نگاه میکنه .

  • صدرا

    صدرا
    من خطاب به هموطنی که در آلمان زندگی میکنند و کامنت بالا رو فرستادن باید بگم:
    شما چطوری دارید همچین محیطی رو که توصیف کردین تحمل می کنین؟!!!
    زودتر برگردین از اون جای مزخرف. خخخخ

  • رضا

    چه ربطی داره؟!
    چون از فرهنگ یا رسانه های غربی انتقاد کرد بهتون برخورد؟!
    ببخشید اگه از غرب مقدستون که فرهنگشون مثل وحی منزل میمونه انتقاد کرده!

  • میلاد

    با سلام چگونه میتوان با یک تهیه کننده حرفه ای برنامه ورزشی جهت شرح یک برنامه ورزشی ارتباط بر قرار کرد؟
    من طرحی دارم که حدود ۲ سال بروی اون کار کردم و در سطح بالاترین برنامه های ورزشی دنیاست.

  • ناشناس

    سلام و صفا نثار تان!
    غعنوان با بدنٖ‌ه متن هم خوانی ندارد
    اگر می گفتید که آسیب شناسی تهیه کننده گی در ایران بهتر می شد

  • ليدا

    سلام دوست بزرگوار
    براي ساخت هر برنامه اي، ابتدا بايد خودتون اسپانسر و حامي مالي طرح رو پيدا كنيد
    سپس به برنامه سازان مربوطه مراجعه نماييد

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.