مصاحبه با ایمان پورغلامی

مصاحبه با ایمان پورغلامی

  • سلام ایمان جان تو جایزه بهترین فیلم جشنواره هکاتوم رو بردی , یه کم در رابطه با فیلمت توضیح بده :

سلام , من حدوداً شش سال ایده ی ساخت این فیلم را داشتم ؛ خیلی فکر می کردم که این فیلم درچه قالبی باشد , بعد از گذشت سال ها  , پارسال به این نتیجه رسیدم که یک فیلم نیمه بلند تولید کنم ؛ هرچه قدر که جلوتر رفتم , اراده ام محکم تر شد . پارسال این فیلم را شروع کردیم و ساختش یک ماه و نیم طول کشید . اولین و آخرین جشنواره ای که فیلمم را فرستادم همین جشنواره بودئبه این دلیل که می خواهم این فیلم را به صدا و سیما بفروشم و نمی توانم در جشنواره های بزرگ اکرانش کنم . خدارا شکر می کنم آنطور که توقع داشتم کارم دیده شد .

  • اگر خودت دبیر جشنواره بودی چطور آن را اداره می کردی ؟

میدانم که با چه سختی بچه ها جشنواره را بستند  و گروهی از بچه های ورودی بالاتر از ما روی تصمیم خود پافشاری کردند و جشنواره ی هکاتوم یک را دو کردند با این وجود من اگر دبیر بودم روی بخش تبلیغات خیلی بیشتر زوم می کردم و جشنواره را عریض تر می دیدم , فراخوان ها را گسترش میدادم و کیفیت کمی آثار را بالا می بردم و حداقل از شش ماه قبل برنامه ریزی می کردم و یک کارگروهی تشکیل می دادم . من یک خورده از این بابت دلخورم که یک اصطلاحی وجود دارد بین اساتید ما که کار دانشگاهی می تواند سطح کیفی پایینی داشته باشد . این یک اصطلاح کاملاً غلط است , به  نظرم اگر دانشجو در چهار سال کار خوب ارائه ندهد کی ارائه بدهد ؟

این نگاه تزریق شده به جشنواره که تندیس بی کیفیت داشتن ، دکور بی کیفیت داشتن ، حتی ورود و خروج بی کیفیت و نوع برگذاری بی کیفیت و ناهماهنگی هایی که مناسب یک جشنواره خوب نیست ، باعث شده از ما یک کار سطح پایین بخواهد.

حرف و سخن اخر :

دیروز به کارهای اصغر فرهادی فکر میکردم و یاد سریال روزگار جوانی افتادم و به نظرم آمد که یک سیر پیشرفته و  عجیب و غریبی داشته است . روزگار جوانی از صدا و سیما پخش شد ولی فرهادی در آنجا نماند و فیلم های دیگری تولید کرد و الان روی فرش قرمز کن است و اسکار برده و باعث افتخار ماست. فکر می کردم چطور است که یک فرد از روزگار جوانی نسبتا ضعیف به اسکار می رسد. یک چیزیست به اسم خودسازی . من بسیار بهش معتقدم و ما باید به خود سازی برسیم.

مصاحبه با رسول کیوان نژاد

مصاحبه با رسول کیوان نژاد (دبیر چهارمین دوره انجمن)

  • از جشنواره برامون بگید و این که چطور تحویل گرفتین و چطور تحویل دادین ؟

این جشنواره سال گذشته به همت بچه های انجمن برگزار شد که پیشنهاد اولیه اش با هدف بهانه ای برای ارزیابی آثار دانشجویان رشته ی هنر داده شد . سال اول با همکاری کانون هنر های تجسمی شروع به جمع آوری آثار کردیم که حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ اثر بود. هرچند استقبال امسال با توجه به متفاوت بودن کیفیت تبلیغات حدود ۷۵۰ اثر بود. از بسیاری از رشته ها شرکت کننده داشتیم ، حتی از خارج دانشگاه و اساتید هم بصورت رایگان مانند سال قبل آثار را داوری کردند. لازم به ذکر است که از کانون فیلم و عکس نیز دعوت به همکاری کردیم.

  • ایرادی که بچه ها به کار گرفتن اطلاع رسانی کم بود بهتر نبود زودتر اقدام می کردید ؟

زود اقدام کردیم اما امور فرهنگی به دلیل تمام نشدن جشنواره ی باران که مختص به انجمن ادبیات نمایشی بود اجازه ی صدور مجوز ها را نمیداد. حتی چندین جلسه ای که با دکتر احمدی داشتیم مفید واقع نشد، در حدی که دانشگاه با چاپ بنر به هزینه ی شخصی اینجانب هم مخالفت کرد.

  • اگر این جشنواره را دوباره برگزار کنی دوست داری چه چیزی بهش اضافه کنی ؟

دوست داشتم علاوه بر برگزیدگان از طرف اساتید یک برگزیده ی دانشجویی هم داشتیم که با وجود سایت اتفاق می افتاد ولی به دلیل ترک انجمن توسط آقای قدیمی و به دنبال آن واگذار نکردن سایت این هدف اجرایی نشد.

  • چرا جاوید قدیمی انجمن رو ترک کرد ؟

به علت کار روی یک مستند برای دانشگاه وقت نمی کرد در جلسات انجمن شرکت کند و سرانجام به علت مشغله ی کاری دیگر در انجمن حضور نیافت.

  • در این یک سال در انجمن چه کار مهمی انجام دادید ؟

کارهایی مثل جشن ورودی ها , اکران هفتگی انیمیشن , وورک شاپ عکاسی , وورک شاپ انیمیشن دوبعدی , وورک شاپ کارگردانی و فیلم نامه نویسی انیمیشن , از جمله کارهای مهم یکسال بود .

  • حرف و سخن آخر :

میخواهم از همه تشکر کنم که کمک کردند. در ابتدای کار هشت نفر بودیم که برای اجرای جشنواره فقط۴ نفر باقی موندن . ولی از همان ها هم تشکر می کنم .

مصاحبه با استاد امامی

مصاحبه با استاد امامی

استاد امامی

کارشناسی ارشد پژوهش هنر از داشگاه تهران

مدیرتولید دانشجویی و مدیر فصلنامه ی علمی پژوهشی دانشکده ی هنر

  • سلام استاد لطفا خودتون رو برای بچه های ورودی جدید معرفی کنید :

خدمت ورودی های جدید خیلی سلام عرض میکنم , انشالله که ورودشون خوش یمن باشد و در این وادی همه شان موفقش شوند . بنده امامی هستم مدیر تولیدات دانشجویی دانشکده از جمله پلاتو و کارهای اجرایی.

  • از دانشجویان جدید الورود چه انتظاری دارید ؟

از ورودی های جدید دانشکده انتظار دارم تا ترم هشت همان تلاشی را داشته باشند که ترم اول دیده میشود , یعنی ترم های دو وسه که میرسند قافله را نبازند . خواهش دیگری که دارم این است که سعی کنند در همه ی کلاس ها حضور داشته باشند .

  • جشنواره ی هکاتم امسال رو چگونه دیدید ؟

اول از همه من آرزو دارم که دانشجویان همیشه در جشنواره حضور داشته باشند . هفته ی جشنواره , همه پر از انرژی و فعال بودند , که خیلی خیلی خوب بود . در مورد آثار هم من از کارهای انیمیشن خوشم آمد ؛ ولی کارهای عکاسی زیاد دلچسب نبودند اما در کل باید بگویم خیلی راضی هستم چون میدانم که این جشنواره با کم ترین امکانات راه اندازی شده و بچه های انجمن کار سختی را داشتند , امیدوارم از ترم های بعدی جشنواره های دیگری هم به این جشنواره اضافه شوند از جمله جشنواره ی هفته ی فرهنگی , جشنواره ی غذا , جشنواره ی لباس محلی و …  .  ایده و برنامه ها از دانشجویان , حمایت از دانشکده .

حرف و سخن آخر :

دانشجویان فکر نکنند دانشکده ی هنری که اینجا برقرار شده است , امکانات  ضعیفی دارد و بقیه ی دانشگاه ها خیلی قوی هستند ؛ نه  خود دانشجوها هستند که اعتبار یک دانشگاه را بالا می برند . مکان , امکانات و استاد مهم است اما دانشجو از همگی این موارد مهم تر است و این را در نظر داشته باشند که هنر یک رشته ای است که شما یا باید شاخص باشید یا از جامعه ی هنری ترد خواهید شد . جامعه ی ما به هنر متوسط یا ضعیف کمتر بها میدهد و بدانند که خیلی زود دیر می شود و تا چشم به هم بزنند این چهار سال تمام شده است , انشاالله که دیر نشود .

مصاحبه با استاد رزازی فر

مصاحبه با استاد رزازی فر

استاد رزازی فر

دکترای فیلم و رسانه از دانشگاه brad ford  انگلستان

مدیر گروه رشته ی تلویزیون و هنرهای دیجیتال

سوابق هنری : کارگردان فیلم های سینمایی مانا , فیلم های تلویزیونی متولد ایدز , تنهایی یک شبیه خوان , ساز و سن , اربعین , تنهایی رود , وارونگی و چندین مجموعه ی مستند تلویزیونی.

سوابق مدیریتی : سرپرست گروه کامپیوتری کردن پروسه ی تحلیل سناریو در انجمن سینمای جوان , دبیر بخش مستند و کوتاه اولین جشنواره بین المللی فجر در سال ۹۴ .

  • سلام استاد , با توجه به اینکه شما داور بخش فیلم جشنواره ی هکاتوم بودید , فیلم هارا چگونه دیدید ؟

جواب : امسال تعداد بسیار کمی فیلم برای جشنواره ارسال شد که در حدود چهار یا پنج فیلم بیشتر نبود ؛ به همین دلیل تصمیم ما بر این است که امسال یک سری آموزش های فیلم سازی برای دانشجویان کل دانشگاه داشته باشیم , این حرکت به صورت کارگاه های کوتاه مدت یک روزه یا چند روزه در حوزه ی سناریو و فیلم سازی خواهد بود . لذا سال بعد شاهد کارهای بیشتری از بچه ها در جشنواره خواهیم بود . برخلاف تعداد کم فیلم های شرکت کننده , کیفیت فیلم ها خوب بود . ما از بچه ها می خواهیم فیمسازی را یاد بگیرند , اگر قاب می بندند درست باشد و اگر دو نما را به هم وصل می کنند , درست وصل کنند . ما نمی توانیم استعداد هنری در کسی به وجود بیاوریم ولی می توانیم استعداد را راهنمایی و راهبری کنیم . دانشجوی هنرمند باید بداند که چطور در مخاطب تأثیر بگذارد ؛ باید دانش را بالا ببرد و نوآوری واقعی ایجاد کند نه تکرار.

  • برای ترم های آتی چه برنامه ای دارید ؟

ما در نظر داریم با برگزاری ورکشاپ های آموزشی چند روزه خلأ سرفصل های مصوب دانشگاه را پرکنیم ؛ و بدین وسیله بتوانیم دانشجویانی را تربیت کنیم که علاوه بر توانایی های تکنولوژیک , از استعداد های هنری بالایی هم برخوردار باشد و در عمل از تجربیات افراد حرفه ای بهره مند شوند .

  • حرف و سخن آخر برای دانشجویان جدید را بفرمایید :

ضمن خوش آمد گویی از دانشجویان ورودی جدید توقع دارم با هدف ارتقاء سطح دانش و خلاقیت و عمل , وارد دانشگاه شوند .

مصاحبه با استاد صادقی نیا

مصاحبه با استاد صادقی نیا

استاد صادقی نیا

دکترای هنرهای تجسمی از دانشگاه paul valy – Montpellier- فرانسه

معاون آموزشی دانشکده ی هنر

  • نظرتون در رابطه با جشنواره ی هکاتوم چیه ؟

اولین چیزی که به نظرم جالب آمد , نکته بینی و نکته سنجی بچه ها برای نام انتخابی جشنواره یعنی هکاتوم بود که بعد از تحقیق در آثار باستانی متوجه شدم که نام قدیمی شهر دامغان بوده است . در واقع اردیبهشت سال ۹۴ , دومین سال جشنواره بچه های تلویزیون و تئاتر بود که نسبت به سال قبل با گستردگی و کیفیت بهتری برگزار شد . شاید توقع زیادی باشد اما امیدوارم که بتوانیم در سال های بعد کارهای بهتر و باکیفیت تری را شاهد باشیم . گستردگی کارها در بخش تجسمی مخصوصاً  طراحی و نقاشی زیاد بود. البته خیلی بهتر میبود اگر در اختتامیه عناوین هم ذکر شوند ,زیرا وقتی کارها برای داورها فرستاده می شود , انتظار است که آثار تنها با توجه به بخش مورد نظرشان ارسال شده باشند , درحالی که متاسفانه از تصویرسازی دیجیتال تا تذهیب و تصویرسازی کودک همه چیز درهم ممتزج شده بود که کار را برای داورها سخت می کرد , چون مجبور بودیم فقط کارهای نقاشی و طراحی شده را داوری کنیم ؛ هرچند بسیاری از آثار کیفیت بهتری داشتند اما ناگزیر بودیم حذفشان کنیم . بنابراین خواهش میکنم شرکت کنندگان آثارشان را با توجه به عناوین تعیین شده ارسال کنند.

  • صحبتی با دانشجویان ورودی جدید دارید ؟

در طی این چند سال متوجه این امر شدم که هرسال ورودی های جدید , نسبت به ورودی های قبلیشان پرتلاش تر ظاهر شده اند , به آن ها خوش آمد می گویم و امیدوارم کوچک بودن شهر دامغان و نوپا بودن دانشکده ی هنر باعث سرکوب شدن اهدافشان تا پایان تحصیل نشود . ما در بخش آموزش تمام تلاشمان را داریم تا با امکانات موجود , بهترین نتیجه را از آموزش ،پژوهش و استعدادیابی دانشجویان مستعد داشته باشیم و بتوانیم یک کارشناس هنری پرورش دهیم . به لطف پروردگار اولین ورودی هایمان فارق التحصل شده اند و خیلی از آن ها در مقاطع تحصیلی تکمیلی در دانشگاه های بزرگ کشور مشغول به تحصیل هستند .

  • حرف و سخن آخر :

تشکر می کنم از شما و امیداورم این همکاری مداوم بماند  و در بخش اجرایی هر کاری که از ما برمی آید را انجام داده و همکاری دوجانبه ای را داشته باشیم .

مصاحبه با جاوید قدیمی (دبیر سومین دوره انجمن)

مصاحبه با جاوید قدیمی (دبیر سومین دوره انجمن)

  • در مورد جشنواره هکاتوم پارسال صحبت کنیم:

 اولین جرقه ای که منجر به برگزاری جشنواره شد همراه بود با چاپ نخستین نشریه ی تخصصی از آثاری که به جشنواره ارسال شده است . زیرا پیش از آن هیچ مجرایی برای  به نمایش درآوردن آثار بچه ها در سطح دانشگاه وجود نداشت و این جشنواره بهانه ای شد برای چاپ های دوباره ی نشریه. البته ایده ی این طرح متاثر از جشنواره ی نهال است که بعد از پیشنهادم به بچه ها،  از آن استقبال شد.

  • نظرتون در مورد جشنواره ی امسال چی بود ؟ تفاوتی اتفاق افتاده بود ؟

از یک سری جهات آری ولی از یک سری جهات نه , از لحاظ زمان بندی برگزاری به نظرم دقت کافی نشده بود  چرا که استقبال چندانی از اختتامیه به عمل نیامد.

  • نقدی که بر جشنواره ی پارسال هست اینه که همه ی کارها برای اساتید فرستاده نشد :

  در زمان جمع آوری آثار حضور داشتم اما به دلیل مشکلات خانوادگی در بازه ی ارسال به اساتید دامغان نبودم و در غیابم رسول کیوان نژاد و خانم طاهری مسئولیت را بر عهده داشتند.

  • چرا پارسال انجمن رو ترک کردین ؟

بعد از جلسات اولیه و انتخاب آقای کیوان نژاد به عنوان دبیر من پیشنهاد کلاس های فوق برنامه و درخواست بودجه برای سایت را دادم ولی آقای کیوان نژاد نتوانست بودجه را تأمین کند و به دنبال آن من هم  از دبیری کنار کشیدم و در طراحی سایت که پیش تر فعال بودم وارد شدم. اما خب پس از دلسردی های پیاپی آقای کیوان نژاد از کارکنان در خصوص اجرای اهداف انجمن و در پی آن پایین آمدن کیفیت فعالیت های انجمن ، اسفند ماه پارسال آقای سید هاشمی از من درخواست کردن که دبیری جشنواره را بر عهده بگیرم اما به دلیل یک سری مشکلاتی که بین من و آقای سید هاشمی بوجود آمد و گرفتاری های کاریم که تهیه ی مستندی برای دانشگاه بود از این کار منصرف شدم.

  • در مورد سایت تی وی آرت برایمان بگو :

من هیچ پولی بابت سایت دریافت نکردم . این سایت یک سایت شخصی است و خودم هزینه هاشو پرداختم  و این سایت رو به هیچ عنوان پس نخواهم داد چرا که اساسا دانشگاه با سایتی که زیر مجموعه ی سایت داشگاه نباشد مخالف است.

  • از فعالیت هایتان در انجمن پارسال بگویید ؟

کارهایی چون جشن ورودی ها , اکران فیلم و انیمیشن , نشریه ی کارتون , بازدید دانشجویان از صدا و سیما سمنان , رادیو دانشجویی , جشن روز دانشجو , نشست انتخاب گرایش , نمایشگاه رنگ ها بیدارن , نمایشگاه تصویری چیستا , کلاس های آموزش ایندیزاین , طراحی دیجیتال , فن بیان و برگزاری اولین دوره ی جشنواره ی هکاتوم.

  • حرف و سخن آخر :

تقاضا دارم که حتماً گفته هایم چاپ بشود چرا که من هدفم برخلاف علی نادری،ایمان لطفیان و رسول کیوان نژاد در انجمن این بود که زیاد کار انجام بدهیم  تا دیده بشویم و نگاه منفی رؤسای دیگر دانشکده ها در خصوص این که دانشکده ی هنر به هیچ دردی نمیخورد از بین برود. هر کاری توانسته ام انجام داده ام و تنها هدف اجرا نشده اردو بود که از همه عذر میخواهم.