کاراکترهای دیجیتالی هیروشی یوشی

طراحی کاراکترهای دیجیتالی توسط: هیروشی یوشی

هیروشی یوشى(Hiroshi Yoshi) یکى از هنرمندان برجسته و تحسین برانگیز در حوزه‌ى تصویرسازى دیجیتال در ژاپن است. او یکى از پیشگامان استفاده از  Corel Painter براى ساخت تصویر دیجیتال در دنیاى تصویر سازى ژاپن مى‌باشد.

کاراکتر هایى که وى طراحى و اجرا کرده است از برنامه هاى اصلى تلویزیونى و تبلیغاتى گرفته تا وب سایت‌هاى شرکت‌هاى بزرگ و حتى کمپین‌هاى انتخاباتى مورد استفاده قرار گرفته است. وى در طراحى شخصیتى که مستقیما درمسیر نیاز سفارش دهنده باشد بسیار خبره عمل مى‌کند. شخصیت هاى سه بعدى وى ترکیبى از زیبایى، طنز و سادگى را به وجود آورده‌اند.

این کاراکترهاى مجازى قابلیت بسیار خوبى براى استفاده در اپلیکیشن‌ها ،انیمیشن‌ها و اسباب‌بازى‌ها دارند. در ادامه‌ى مطلب کلکسیونى از کاراکترهاى جذاب یوشى را خواهید دید که با تکنولوژى پرینت سه بعدى تولید شده‌اند. 

کاراکترهای دیجیتالی / توسط هیروشی یوشیکاراکترهای دیجیتالی هیروشی یوشیکاراکترهای دیجیتالی / توسط: هیروشی یوشیکاراکترهای دیجیتالی هیروشی یوشیکاراکترهای دیجیتالی / توسط: هیروشی یوشیکاراکترهای دیجیتالی / توسط: هیروشی یوشیکاراکترهای دیجیتالی / توسط: هیروشی یوشیمنابع: وبسایت طراح، روزرنگ

مصاحبه با خانم نیلوفر نصر

نفس های پاک بچه ها باعث شد، جز 8 نفر انتخابی از 10 هزار نفر باشم / مصاحبه با خانم نیلوفر نصر

سلام دوستان، امروز در اولین گام از سلسله مصاحبه های انجمن، جهت انعکاس فعالیت های علمی و هنری اساتید و دانشجویان رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتال سراغ خانم نیلوفر نصر رفتیم.

فیلم کوتاهِ ساخته خانوم نصر یک ماه و اندی [روز] پیش از برنامه «ماه عسل» شبکه سه سیما پخش شد و موجب خوشحالی دانشجویان دانشکده هنر دامغان گردید؛ شادیمان زمانی دو چندان شد که ایشان موفق به دریافت تندیس و جایزه نقدی برنامه ماه عسل سال 93 شدند؛ سراغ ایشان رفتیم و گپ و گفتگویی را در باب این موفقیتشان ترتیب دادیم که دعوت می کنیم در ادامه با ما همراه باشید:

1- لطفاً ابتدا خودتون رو معرفی کنید.

نیلوفر نصر هستم، متولد 14 تیر ماه 1369 ، دانشجوی رشته ی تلویزیون و هنرهای دیجیتال دانشگاه دامغان

2- بفرمایید از کی شروع به فکر ورود به عرصه فیلم سازی بویژه فیلم کوتاه افتادید؟ در این راه چه کسی یا کسانی مشوقتون بودند؟

اگر راستش را بخواهید هیچ وقت در فکر فیلم سازی نبودم حتی فیلم کوتاه ! اما از دوران راهنمایی به رشته ی هنر بخصوص حیطه ی اجرا و نویسندگی علاقه مند شدم. تا زمانی که در کنکور هنر شرکت کنم هیچ مشوقی نداشتم حتی تمام اعضای خانواده ام مخالف انتخاب من بودند و می خواستند در رشته ی دبیرستانی ام (ریاضی و فیزیک) ادامه ی تحصیل بدهم. اما در حال حاضر همگی تشویقم می کنند.

مصاحبه با خانم نیلوفر نصر

3- خب بریم سراغ فیلم کوتاهی که از شما در برنامه ماه عسل امسال پخش شد؛ بفرمایید چند سال هست که ماه عسل رو می بیند و چی شد که به فکر ارسال فیلم تون افتادید؟

“ماه عسل” برنامه ی تاثیر گذار و پر محتوایی است که در بازه ی زمانی مناسبی پخش می شود و می توانم بگویم تنها برنامه ای است که توانسته در چند سال اخیر نظر من را به خودش جلب کند و خودم هم نزدیک به دوسال است با افرادی که دنیایشان شبیه به دنیای مهمان های ماه عسل است ارتباط دارم و به شدت دوستشان دارم، این موضوع باعث شد که از اول ماه رمضان امسال که ایده ی فرستادن فیلم های مردمی در برنامه مطرح شد به پیشنهاد یکی از دوستانم فیلمی را تهیه و ارسال کنم.

4- لطفاً در مورد موضوع فیلم کوتاهتون توضیح دهید و بفرمایید ایده ی این فیلم از کجا ناشی شد؟

در روز های اول قرار بود آرزوهای بچه ها را از طبقه های مختلف بپرسم مثلا بچه های مهدکودک ها ، کودکان کوچه و بازار و کودکان بستری در بیمارستان ها که اختلاف آرزوهای آن ها و سادگی دنیایشان به تصویر کشیده شود.

اما متاسفانه به دلیل نداشتن مجوز برای فیلم برداری موفق به این کار نشدم و تقریبا منصرف شده بودم تا در پانزده ماه رمضان ایده ی صلح جهانی و دفاع از حقوق کودکان به ذهنم رسید. مد نظرم به تصویر کشیدن دنیای ساده ی کودکان که همیشه متحمل دردهای بزرگ می شوند بود. برای مثال از بین بردن کودکان بعد از به دنیا آمدنشان و یا رها کردن آن ها و کشته شدنشان در جنگ ها و … که دلم می خواست با زبان ساده ی خودشان زندگی را بخواهند. شاید چون دنیای کودکان را دوست داشتم به سراغ این ایده رفتم. صبح همان روز کارم را در یکی از مهدکودک های زنجان آغاز کردم و تا نوزده ماه مبارک در فکر متن پایانی، موسیقی روی آن متن و… بودم تا اینکه از همکلاسی خوبم آقای احمدی درخواست کردم که در تدوین کار من را کمک کنند که استقبال کردند و در روز بیست و یک ماه رمضان زحمت ارسال فیلم را هم کشیدند.

فیلم کوتاه - کارگردان نیلوفر نصر

5- وقتی فهمیدین فیلم کوتاهتون پخش شد؛ چه حسی داشتین؟

اصلا انتظارش را نداشتم که پخش شود. چون دیر اقدام کرده بودم و افراد بسیاری تا آن روز فیلم هایشان را ارسال کرده بودند. همان طور که گفتم روز بیست و یک رمضان فیلم را ارسال کرده بودم و در روز بیست و پنجم پخش شد. آن روز باید به بیرون از خانه می رفتم و عجله داشتم ، اصلا حواسم به تلویزیون نبود که صدای “طنین” که در اول فیلم می گوید سلام خدا… از تلویزیون پخش شد. من نا خودآگاه داد زدم که “وای این فیلم و من فرستادم” حتی مادرم خبر نداشتند که قرار است این کار را بکنم.

شوق و احساس آرامشی که شاید تا به امروز تجربه اش نکرده بودم را تجربه می کردم

خب خیلی خوشحال شدم، شوق و احساس آرامشی که شاید تا به امروز تجربه اش نکرده بودم را تجربه می کردم شاید چون اولین باری بود که روی یک ایده کار می کردم، وقتی اقوام و دوستان تماس می گرفتند، پیامک می زدند و از کارم راضی بودند خوشحالی ام بیشتر می شد.

ماه عسل شبکه سه

6- متوجه شدیم که از طرف مخاطبین برنامه ماه عسل، فیلم کوتاه شما جزو فیلم های ارسالی برگزیده شده، به نظر خودتون چه چیزی باعث شده است که فیلم کوتاه شما شاخص شود؟

خودم فکر می کنم موضوعی که انتخاب کرده بودم موضوع روز بود، زبان ساده و دنیای بی آلایش کودکان این موضوع را ملموس کرده بود و اعتقاد دارم و مطمئن هستم که اول خواست خدا و بعد نفس های پاک بچه هایی که با من همکاری کردند باعث شد که جز هشت نفر انتخابی از بین ده هزار نفری باشم که فیلم ارسال کرده بودند چون کارم بسیار ساده بود و حرفه ای و… ساخته نشده بود.

7- در پایان ضمن تشکر از اینکه وقتتون رو به وبگاه خودتون تلویزیون و هنرهای دیجیتال دادید، بسیار سپاسگزاریم؛ اگر نکته ای باقیمانده که ما نپرسیدیم، یا اگر می خواهید از کسی تشکر کنید؛ عنوان نمایید.

خواهش می کنم ، من از شما تشکر می کنم که این اتفاق را مهم و بنده ِ حقیر را قابل دانستید.
یک تشکر ویژه دارم ازمربی مهدکودک و چهارده کودکی که در این کار با من همکاری کردند و بی نهایت مچکرم از جناب آقای مسعود احمدی که بی دریغ در تدوین و ارسال این کار من را کمک کردند. یاعلی.

/ج.ق

Walt Disney

زندگینامه والت دیزنی

پیشینه و ظهور
جوانی والت دیزنیوالت دیزنی که در ۱۵ دسامبر سال ۱۹۰۱ در شیکاگو واقع در ایالت ایلینویز به دنیا آمد، همراه با والدینش در مزرعهای در میسیوری بزرگ شد.
وقتی که بچه بود، تواناییهایی به مراتب بزرگتر از سن و سالش را نشان میداد. در هفت سالگی او برای همسایگانشان کارهای کمدی اجرا میکرد. علاقه او به کارهای هنری در دبیرستان مککینلی در شیکاگو نیز ادامه یافت و در آنجا او توجه خود را بر نقاشی و عکاسی متمرکز کرد. او در آکادمی هنرهای زیبای شیکاگو به صورت شبانه تحصیل میکرد.
در زمان جنگ جهانی اول، او سعی کرد تا در ارتش نام نویسی کند. اما چون سنش کم بود پذیرفته نشد. به همین دلیل او به فرانسه رفت و به صلیب سرخ پیوست. او به راننده آمبولانسی تبدیل شد که داخل آن را با عکسهای کارتنی مورد علاقهاش تزیین کرده بود.
پس از جنگ او به کانزاس سیتی رفت و کار خود را به عنوان تهیه کننده فیلمهای کارتونی آغاز کرد.
در سال ۱۹۲۰، ضمن این که او با شرکت های فیلمسازی کانزاس سیتی همکاری میکرد، نخستین شخصیت های کارتونی مد نظرش را خلق کرد. در ماه مه سال ۱۹۲۲، او نخستین شرکتش به نام لافوگرامز را خلق کرد. اما او خیلی سریع دچار مشکلات مالی شد و تصمیم گرفت شرکتش را تعطیل نماید. او که شور و شوق جوانی را در خود داشت، تنها با وسایل نقاشی خود به هالیوود رفت و با ایده ساخت فیلمهای کارتونی خیلی زود به اوج رسید.

لحظات تعیین کننده زندگی وی
رؤیاهای جدید دیزنی در جایی رشد کردند که رؤیاهای بسیاری از شرکتهای بزرگ امریکایی نیز در همان جا به واقعیت تبدیل شده بودند یعنی در گاراژ. دیزنی به همراه برادرش، استودیوی برادران دیزنی را تاسیس کردند. او برای این کار ۵۰۰ دلار از عمویش، ۲۰۰ دلار از برادرش و ۲۵۰۰ دلار از والدینش قرض گرفت که برای این کار خانه خود را در گرو بانک قرار دادند تا ۲۵۰۰ دلار مورد نیاز والتر را تامین کنند. نخستین آثاری که او شروع به فروش آنها کرد، برمبنای شخصیت آلیس بودند که لوییس کارول آن را خلق کرده بود.

mickey-mouse

میکی ماوس در سال ۱۹۲۸ متولد شد. دیدگاههای مختلفی در این زمینه وجود دارند که چگونه دیزنی به فکر ساخت این شخصیت افتاد. رایجترین داستان آن است که ایده این امر زمانی در ذهن والتر جرقه زد که او از یک جلسه ناامید کننده که در آن مجبور شده بود کنترل موفقترین شخصیتش یعنی خرگوش اوسوالد را رها کند، به خانه اش بازمیگشت.
وقتی او در قطار نشسته بود به یاد موشهایی افتاد که بارها به دفترش آمده بودند. دیزنی میخواست شخصیت جدیدش را مورتایمر بنامد. اما این همسر او بود که والتر را مجاب کرد تا نام شخصیت جدیدش را میکی ماوس بنامد.
در نوامبر سال ۱۹۲۸ یعنی زمان که تازه والتر ۲۸ ساله بود، این شخصیت محبوب را در فیلم کشتی بخار ویلی خلق کرد.
دیزنی به نوآوریهای خود در زمینه فیلم های کارتونی ادامه داد. سمفونیهای احمقانه فیلمی بود که در آن از کارتون های رنگی استفاده شد. در سال ۱۹۳۷ او نخستین کارتون موزیکال خود به نام سفید برفی و هفت کوتوله را روانه بازار کرد. دیزنی با خلق سفید برفی خطر بزرگی را به جان خرید. این نخستین فیلم از این دست بود. در دهه ۱۹۳۰ به ویژه در بحبوحه رکود بزرگ اقتصادی، دو میلیون دلار هزینه کردن برای چنین فیلمی واقعاً رقم کلانی بود. خوشبختانه دیزنی در این بازی برنده شد و استودیوهای دیگر نیز از این روش تبعیت کردند و در نتیجه فیلمهایی همچون پینوکیو، دامبو و بامبی توسط او ساخته شدند.
تا سال ۱۹۴۰، دیزنی و ۱۰۰۰ کارمندش استودیوهای بوربانک را تصاحب کردند. حالا دیگر دیزنی خودش صاحب استودیو بود و دیگر نیازی نبود تا همانند دهه ۱۹۲۰ به دنبال استودیویی برای کارهایش باشد. در طول دهه ۱۹۴۰، استودیوی دیزنی با مشکلاتی در زمینه طنشهای نیروی کار مواجه شده بود. دیزنی عضو سازمان ائتلاف تصاویر متحرک بود که بعضی از اعضای آن را کمونیستها و رادیکالها تشکیل میدادند. دیزنی متهم شد که تعدادی کارکنان کمونیست را به کار گرفته است. سرانجام او نسبت به این موضوع اعتراف کرد و این در حالی بود که رها شدن از عواقب این وضعیت چندین سال به طول انجامید.
جنگ جهانی دوم، موقتاً باعث کسادی استودیوهای دیزنی شد. در طول جنگ، بخش اعظم امکانات استودیوهای دیزنی به ساخت فیلمهای تبلیغاتی و فیلمهایی اختصاص یافتند که به توصیه دولت ایالات متحده ساخته میشدند. پس از جنگ، دیزنی دوباره به کار در زمینههای قبل از جنگ پرداخت.

پارک دیزنی لند

در سال ۱۹۵۵ دیزنی وارد حوزه جدیدی شد. پارک دیزنیلند در آناهیم واقع در کالیفرنیا افتتاح شد. این پارک فضایی رویایی برای کودکان و بزرگسالانی بود که ستارههای کارتونی مورد علاقه خود را بر روی صفحه های بزرگ تلویزیونی مشاهده میکردند. سرمایه گذاری دیزنی برای این پارک ۱۷ میلیون دلار بود. این ریسک بزرگ دیگری بود اما دیزنی در آن هم به موفقیت رسید و تنها در عرض هفت هفته تعداد بازدیدکنندگان از این پارک از مرز یک میلیون نفر رسید و پس از آن نیز میلیونها نفر از این پارک دیدن کردند.
در عین حال، دیزنی به پخش محصولاتش از تلویزیون ادامه داد. در زمانی که تلویزیون از کمبود برنامه های سرگرمکننده رنج میبرد، دیزنی مجموعه دنیای شگفت انگیز رنگها را در اختیار آن قرار داد.
در اواسط دهه ۱۹۶۰، یک پروژه سالهای پایانی عمر دیزنی را به خود اختصاص داد. طرح او ساخت دنیای دیزنی با در نظر گرفتن مسایل اجتماعی بود. دیزنی علاقه زیادی به حل مشکلات زندگی شهرنشینی در آمریکا داشت. او انجمن Epcot را تاسیس کرد که نمایشگاههایی را در زمینه های مختلف اجتماعی در مناطق شهری برگزار میکرد.
در اکتبر سال ۱۹۷۱، دنیای دیزنی افتتاح شد. این پارک که در فلوریدا قرار دارد، در فضایی به وسعت ۴۳ مایل مربع ساخته شده و شامل یک پارک تفریحی، هتل، فرودگاه و مجتمع اداری بود و ۱۱ سال بعد نیز به مقر اصلی Epcot تبدیل شد. دنیای دیزنی نیز همانند همتایش در کالیفرنیا بسیار موفق بود. البته در آن زمان دیزنی شاهد به بار نشستن طرحهایش نبود. او در ۱۵ دسامبر سال ۱۹۶۶ درگذشته بود.

والت دیزنی

نتیجه گیری
والت دیزنی یک شخصیت ممتاز در قرن بیستم و یکی از قهرمانان فرهنگی آمریکا است. برای بسیاری، نام او با سرگرمیهایی عجین است که مورد علاقه خانوادههای آمریکایی هستند. اگرچه این موضوع صحت دارد، اما دیزنی خودش مردی جدی، سختگیر و یکدنده بود.
کارهای نوآورانه او از ساخت فیلمهای کارتونی تا پارکهای تفریحی را دربرمیگرفتند. شاید برای ترسیم تصویر دیزنی، هیچ چیزی مهمتر از این نیست که بگوییم او توانسته بود افراد مستعدی را جذب استودیوهای خود نماید و آنان را ترغیب کند تا بهترین آثار خود را بسازند. ممکن است انتقادهایی در مورد سبک مدیریتی او مطرح باشند اما باید گفت که نگرشی که توانست یک شرکت ساده را به شرکتی با درآمد چند میلیارد دلاری تبدیل نماید تنها مختص مردی به نام والت دیزنی است

منابع: (کتب)
نابودی دیسنی – الینور بایرن و مارتین مککوئیلان، ۱۹۹۹
موش نعرهکش: دیسنی و پایان سادهلوحی، هنری گیروکس، ۱۹۹۹
والت دیسنی – دان ناردو، ۲۰۰۰
نسخه دیسنی: زندگی، زمان، هنر و تجارت والت دیسنی، ۱۹۹۷
عصر والت: از قبل تا قبلتر – رابرت شرمان، ۱۹۹۸