AH_028 هنر چین (۱)

✅ناحیه #هونان محل تلاقی تمدن های ده نشین قرار گرفت.

?در حدود قرن ۱۵ ق م پادشاهان سلسله ی #شانگ با متحد ساختن این تمدن ها تاریخ مضبوط کشور چین را به پایتختی #چنگ_چیو اغاز کردند .

?در هزاره ی دوم ق م,  مفرغ شناخته شد و در ساخت اشیا آیینی بکار رفت.

?مفرغینه های چنگ چیو و #آنیانگ اخرین پایتخت سلسله ی #شانگ همه دارای شکل های معین برای مصارف مقرر دینی بوده اند.

?تزئینات این ظروف هندسی و برجسته کاری شده بودند.

?روی بسیاری از این مفرغینه ها نوشته های ایینی درباره ی رسوم کشورداری پادشاهان #شانگ نقر شده.

✅از مقابر پادشاهان این سلسله سفالینه های صیقلی ممتار که در واقع نخستین نمونه های چینی سازی تکامل یافته در دوره های بعد بودند یافت شده.

#تاریخ_هنر
#پرویز_مرزبان
منبع

AH_027 هنر چین (بخش ۶)

#بخش_۶

#هنر_چین

✅هنر چین مشخص به دوام مستمر ویژگی هایش در طول تاریخ است.

✅نخستین سفالینه های دوره ی نوسنگی چین که در دره ی رودخانه ی #هوانگهو کشف شده اند متعلق به هزاره ی چهارم ق م بوده و دارای:

?زمینه ی سرخ و نقوش هندسی اند.

و

?در کوره پخته شده اند.

✅نخستین مفرغینه ها و پیکره های ان ها گاهی با مرمر و گاهی با سنگ یشم و در اندازه ی کوچک از هزاره ی دوم ق م بجای مانده.

✅نقاشی چینی به مدت دو هزار سال تاکنون دوام داشته.

✅اثار تمدن دوره ی متاخرنوسنگی در چین مربوط به هزاره ی سوم ق م در هوانگهو است.

✅از ۲۵۰۰ قبل میلاد در کناره های رودخانه ی هوانگهو تمدنی به نام #یانگ_چایو پیشرفت زیادی کرد.
?و سفالینه هایی به رنگ سرخ مزین به نقوش هندسی از خود برجای گذاشت.

?این سفالینه ها از گل رس نرم بوده و سطح ان ها پیش از انکه به کوره برود منقوش می شده.

✅مرکز تمدن دیگر به نام #لونگ_چان سفالینه های سیاهرنگ با سطحی صیقلی بدست امده که نمایانگر نوع تکامل یافته ی کوره های سفالگری ان هاست.

#تاریخ_هنر
#پرویز_مرزبان
منبع

AH_026 بودا

✅در سده ی ششم ق م #بودا در هند ظهور کرد.

سپس آیین بودایی به تبت, چین و ژاپن و اسیای جنوب شرقی رسید.

از ان پس سه کیش باستانی در هندوستان شمالی به ظهور رسید:
#برهمایی
#هندویی
و
#جینی

که هر کدام به نحوی بر هنر هند اثر گذاشتند.

✅هنر تاریخی هند با تشکیل سلسله پادشاهی #موریایی در قرن سوم ق م اغاز شد.

در زمان #آشوکا پارسها توانمند و هنر پرور دین سلسله هنر هند در شیوه های مختلف شکوفا شد و نخستین #دوره_طلایی پادشاهی هند ضبط تاریخ شد.

او در هر شهر هند پرستشگاهی بودایی به شکل گنبد یا برج ساخت که سرمشقی برای معماری هند در دوره های بعدی شد.

✅تزیین ان ها برجسته کاری های ریز نقش روی سنگ بود که به سه دسته تقسیم می شد:

?نخستین ان ها نقوش گیاهی و جانوری که در بینشان تصویر نیلوفر آبی اهمیت زیادی داشت و بسیار تکرار شده.

?تندیس های ادمی در اندازه بزرگ

?صحنه های گزارشی از زندگی بودا ولی بدون حضور خودش زیرا نشان دادن تصویر بودا جایز نبود.

✅ساختن پیکره بودا از سده ی اول میلادی به بعد متداول شد و در سده های چهارم و پنجم بعد میلاد به اوج کمال خود رسید.

✅دیگر اثار پادشاهی آشوکا:

?ستون های یادبود با نقش برجسته

?سنگ نوشته ها

?و نیز در غارهای دهکده آجانتا در حیدرآباد هند نیز مقابر زیادی مزین به نقش برجسته های هنر بودایی متعلق به حدود ۲۰۰ ق م و نقاشی های دیواری یافت شده.

#تاریخ_هنر
#پرویز_مرزبان
منبع

AH_025 هنر دره سند – هند (بخش ۵)

#بخش_۵
#هنر_دره_سند(هند)

✅حدود ۴۰۰۰ ق م در شرق و غرب ایران در دره ی سند و ناحیه ی پنجاب اقوامی نیمه دوره گرد,  زندگی ده نشینی را آغاز  کردند.

✅در ۳۰۰۰ ق م
سفالینه های منقوش به تصاویر زبده نما(خلاصه و ساده شده) جانوران و خط صورتنگاشت ابتدایی دست یافتند.

✅چهار مرکز عمده تمدن هند در اغاز هزاره ی دوم ق م:

?موهنجودارو
?هاراپا
?لوتال
?چانهودارو

✅در همین هزاره ی دوم ق م فلزکاری با مس و مفرغ در بین ساکنان دره سند معمول شد و تمدنشان به پایه ی شهر نشینی پیشرفته ای اعتلا یافت.

✅ان ها از خشت پخته برای جرز و بدنه و چوب برای کف و پلکان و بام استفاده می کردند.

?خانه ها چهارگوش و محصور در دالان بود

?اقامتگاه‌های بزرگ همراه با حمام و سردخانه و مجرای فاضلاب

? #موهنجودارو و #هاراپا بر اساس نقشه ای هندسی شکل گرفته اند.

✅این اقوام به نسبت اقوام بین النهرین محافظه کارتر بودند.

✅ اثار هنری مکشوف در دره ی #سند:

?سفالینه های منقوش:
مانند سبوها و کاسه ها و ظروف به رنگ سرخ روشن و نخودی؛ نقوش ان با رنگ سیاه روی لایه ای از گل اخرای سرخ رنگ اجرا می شد.

انگاره ی #درخت_زندگی که مضمونی قدیمی در هنر #سومریان بود بر روی بدنه ی این سفالینه ها اجرا می شد.

?مهرهای مسطح چند ضلعی:

از گل صورتگری پخته (خاک رس نرم) ,بزرگترین و جالب ترین مجموعه اثار هنری دره سند هستند. روی ان ها با علامات رمزی یا صورتنگاشت کنده کاری شده.

تمثال های روی این مهرها:

۱٫رب النوع شاخدار نشسته یا همان #شیوا رب النوع جانوران (#شیوا در کنار #برهما و #ویشنو) سه خدای بزرگ هند بودند و تثلیث ربانی را بوجود می اوردند.

۲٫رب النوعی با تاج مقدس که با نشانی رمزی و نقش شاخ و برگی زینت یافته

۳٫تصویر جانورانی چون گاو نر, فیل,تمساح هندی و مار و افراد و صحنه های زورآزمایی با گاو نرم

این مهره ها برای نشان گذاری روی کالا و پیمان های تجاری استفاده می شده اند.

?پیکره های سفالین:

دو گروه بودند بخشی اسباب بازی و بخشی دیگر دارای محتوا یا مضمونی دینی

نمونه بارز ان هیکل های ادمی با سر گاو نر یا صنمکها با دماغی منقاری و بزرگ که به جای مردمک از مهره ی تسبیح در چشمشان استفاده می شد.

?مفرغکاری:
این هنر در ان سامان بسیار با اهمیت بود.
ابزار کار و همه نوع لوازم از مفرغ ساخته می شد.

ار نمونه های ان پیکر دختری در حال رقص است

هنر مفرغکاری در دوره های شکوفایی تاریخ و تمدن هند به اوج کمال خود رسید.

?پیکره های سنگی و نقش برجسته کاری:

پیکره سنگی در دره ی سند همواره به اندازه کوچک ساخته می شد.

نمونه ی ان تندیس کوچک مردی است با ریش و جامه ای منقوش به گل سه پر  از هزاره سوم ق م

نقش برجسته کاری و پیکره سازی بیش از نقاشی مورد توجه ساکنان دره ی سند بوده.

✅در ۱۵۰۰ ق م با یورش اقوام اریایی تمدن دره سند منقرض شد.

#تاریخ_هنر
#پرویز_مرزبان
منبع

خلاصه تاریخ هنر مرزبان

خلاصه تاریخ هنر مرزبان

با سلام و وقت بخیر خدمت کاربران محترم وب سایت تی وی آرت عزیز

در راستای اهمیت کتب مرجع کنکور هنر با همکاری کانال کنکور سینما اقدام به انتشار فلش کارت های خلاصه تاریخ هنر مرزبان در سایت نموده ایم.

شما دوستان عزیز می توانید با کلیک بر روی عنوان «خلاصه تاریخ هنر مرزبان» فلش کارت های مطالب این کتاب مرجع کنکور هنر را مطالعه نمایید.

AH_024 ساسانیان

#ساسانیان

✅در ۲۲۴ بعد ازمیلاد #اردشیر_بابکان از فارس, #اردوان پنجم پادشاه اشکانی را مغلوب کرد و پادشاهی #ساسانی که متکی بر دین و آیین و فرهنگ ایرانی بود را بنیان گذاری کرد.

?هنر ساسانی بر اسیای مرکزی, چین و بیزانسن و حتی فرانسه اثر گذاشت.

?هنر ساسانیان نمایانگر نیروی آفرینندگی آنان است و عناصری از آن در دوره ی اسلامی شکوفا شد.

?معماری دینی ساسانی, آتشکده است که اهمیت خاصی نیافت.

?بناهای دنیوی این دوره بسیار حایز اهمیت اند.

?کاخ های ساسانی حاوی بسیاری از عناصر معماری #اشکانی از جمله:

?حیاط داخلی

?ایوان

?قوس

?طاق گهواره ای آجرچین

بوده است.

✅اثار این دوره:

?طاق بلند تالار کاخ تیسفون

?کاخ فیروزآباد (در این کاخ تالار بار عامی وجود داشت که سقف آن را گنبدی فراخ می پوشاند و بی شک باید ایران را #زادگاه اسلوب سوار کردن گنبدی گرد بر پایه یا زمینه ای چهارگوش دانست, که با بکارگیری عنصر #سکنج یا قوس بسته شده بر فاصله ی میان هر دو گوش چهارضلعی پایه اجرا می شد)

?ایوان کرخه (در نزدیکی شوش که اسلوب طاق زنی متقاطع بر قوس های ستبر در آن به کار رفته و این اسلوب پیش از آنکه در معماری رومی وار و گوتیک به کار رود در ایران ساسانی به کار رفته است.)

?طاق بستان

?سنگتراشی نقش رستم: که والرین امپراتور روم را چون اسیری در زیر پای اسب شاپور اول نشان می دهد

?در این اثار همواره شخصیت های ربانی (اهورامزدا,میترا,آناهیتا)  یا خود پادشاه بزرگتر از سایرین نقش شده اند و رعایت #قرینه_سازی اصلی پایدار بوده است.

✅در معماری ساسانی سنگ نیز همراه آجر به کار می رفت و دیوارها با #گچبری تزیین می یافت.

✅در هنر ساسانی چهره سازی فردی معمول نبود.

و در نقش برجسته ها و روی سکه ها و ظروف فلزی شخصیت پادشاهان تنها با نوع تاجشان متمایز می شد.

✅ساسانیان #فلزکاری را به اوج رساندند

✅مضامین تصویری ان ها:

تمثال اهورامزدا و فرشتگان

صحنه ی شکار پادشاهان

جانوران افسانه ای چون: شیر دال و عنقا

✅شاخص ترین عنصر هنر ساسانی #نگاره_های_قرینه_سازی شده و #نقوش_تزیینی که بر هنر دوره ی اسلامی اثر گذاشتند.

#تاریخ_هنر
#پرویز_مرزبان
منبع