فیلم «محمد رسول الله» مجيد مجيدي

«محمد رسول الله» مجید مجیدی

بالاخره پس از گذشت ۳۸ سال از ساخت فیلم «الرساله» و تنها فیلم به نمایش درآمده درباره بزرگترین و عظیم ترین شخصیت تاریخ بشریت، دیروز چشمانمان به جمال « محمد رسول الله » مجید مجیدی روشن شد. ادامه مطلب “«محمد رسول الله» مجید مجیدی”

اکران انیمیشن پارا نورمن

اکران انیمیشن پارا نورمن

انجمن علمی تلویزیون و هنرهای دیجیتال،ساعت ۱۹ بیست و یکم بهمن ماه با اکران انیمیشن «پارانورمن» به کارگردانی سم فل و کریس باتلر در سالن اندیشه دانشگاه دامغان فعالیتهای خود را در نیمسال دوم سالتحصیلی ۹۳-۹۴ آغاز کرد.

پس از اکران این انیمیشن آقای محمدرضا هاشمی نسب از دانشجویان رشته مذکور توضیحاتی چند درباره این انیمیشن برای حاضرین در سالن ارائه دادند.

پوستر اکران انیمیشن paranorman:

پوستر اکران انیمیشن paranorman

/انتهای پیام.

اکران فیلم رستگاری در شاوشنگ

اکران اولین فیلم محبوب تاریخ سینمای جهان

انجمن علمی تلویزیون و هنرهای دیجیتال روز یکشنبه تاریخ ۲۷/۷/۹۳ هفته جاری شروع به اکران فیلم های خود در سالن اندیشه دانشگاه نمود.

فیلم رستگاری در شاوشنگ اولین فیلم اکران شده توسط این انجمن بود. این فیلم که چندین سال است رتبه اول محبوبیت از دید مخاطبین را به خود اختصاص داده توانست در شب گذشته رضایت اکثر مخاطبین این اکران را هم در بر داشته باشد؛ پس از اکران این فیلم برگه هایی بین دانشجویان حاضر در سالن توزیع شد تا در مسابقه نقد این فیلم شرکت نمایند پس ازصورت گرفتن کارشناسی نقد های دریافت شده به بهترین نقد ها جوایزی اهدا خواهد شد.

تحلیل و بررسی فلیم درخشش

تحلیل و بررسی فیلم درخشش

در سلسله اکران های هفتگی فیلم در دانشگاه، این هفته با حضور دکتر گلبهار فیلم درخشش اثر استنلی کوبریک در یکی از کلاسهای ساختمان خوارزمی اکران شد و پس از آن آقای گلبهار به تحلیل و بررسی فُرم فیلم پرداختند. ایشان ابتدا به بررسی بیوگرافی کارگردان فیلم پرداخته و خاطر نشان کردند:

کوبریک از کارگردانان صاحب سبک سینمای هالیوود است. که نزدیک به نیم قرن فعالیت برجسته سینمایی در کارنامه اش دارد. وی خالق آثار ارزشمندی همچون اسپارتاکوس، راه های افتخار، اودیسه ی فضایی ۲۰۰۱، پرتقال کوکی، دکتر استرنج لاو، بازی لیندون، شاینینگ و چشم های کاملاً بسته می باشد.

تحلیل و بررسی فیلم درخشش

کوبریک جوان در اواسط دهه ۱۹۵۰ با کارگردانی فیلم اسپارتاکوس نگاه ها را به سوی خود جلب کرد و نام خود را به عنوان یکی از درخشان ترین استعدادهای هالیوود به ثبت رساند.

او در ژانرهای مختلف از جمله تاریخی – حماسی، علمی – تخیلی و غیره فیلم ساخته است. و در هر اثرش مفاهیمی تکان دهنده از زندگی بشرِ امروز را منعکس کرده است. برای مثال در واپسین اثرش، چشمان کاملاً بسته (۱۹۹۹)، که مرگ رخصت دیدن اکران عمومی اش را به او نداد. کوبریک در این فیلم با هشدار به جوامع غربی،  از هم گسیختگی انسان ها در آن جوامع اعلام کرد و خانواده را اساس بقا و ماندگاری و سلامت فرد در جامعه خواند.

تحلیل و بررسی فیلم درخشش

آقای گلبهار در ادامه با اشاره به فیلم درخشش افزودند: شاینینگ دارای موضوعی متافیزیکی است و در آن به مفهوم تله پاتی و هچنین نقش روح و روان انسان ها و تأثیرش بر سرنوشت می پردازد. از ویژگی های تکنیکی این اثر می توان به ساختار زیبای شناسی خاص، کاربرد خلاقانه حرکت و کرین ریتمیک آن اشاره کرد.

تحلیل و بررسی فیلم درخشش

استنلی کوبریک فیلمسازی منزوی بود ترجیح می داد تا هنگام نمایش عمومی آثارش کسی از داستان و نحوه ی پرداخت فیلم هایش مطلع نشود. زندگی خصوصیش کمتر مورد توجه مطبوعات قرار گرفت و علت مهم آن بدبینی به رسانه ها و فقدان ارتباطش با آن ها بود. در دهه آخر فیلمسازی اش مورد بی مهری هالیوود قرار گرفت و به انگلیس نقل مکان کرد و تا پایان عمر در سکوت خبری و رسانه ای فیلم ساخت.

/ج.ق

گزارش تصویری از اکران فیلم سگهای انباری

تحلیل و بررسی فیلم سگ های انباری

فیلم سینمایی سگهای انباری ساخته کوئنتین تارنتینو محصول سال ۱۹۹۲ عصر روز سه شنبه ۰۹-۰۲-۹۳ در محل اجتماعات خانه فرهنگ به نمایش در آمد.

در این برنامه که ۶۰ نفر از دانشجویان دانشکده هنر حضور داشتند؛ پس از نمایش فیلم، جلسه تحلیل و بررسی فیلم با حضور استاد گلبهار برگزار شد.

ایشان به شرح زیر به نقد فیلم مذکور پرداختند:

فیلم سگهای انباری اولین ساخته بلند تارانتینو، او را به عنوان فیلمساز خوش فکر در مجامع سینمایی جهان مطرح کرد.

فیلم سگهای انباری در ژانر جنایی – هیجانی قرار دارد و با داشتن شخصیت هایی به نام های صورتی، نارنجی، سفید، قهوه ای، آبی و طلایی که توسط رئیس باند برای دزدیدن الماس ها اجیر می شوند. نام گذاری شده اند.

در ابتدای فیلم ما با ملاقات اولیه همه اعضای باند با یکدیگر مواجه می شویم و در صحنه دوم انباری متروک که محل قرار سه تای آنها پس از دزدیدن الماس است.

از نکات جالب توجه نوع روایت فیلم و حذف سکانس اصلی یعنی ربایش الماسها است. که جایی در فیلم ندارد.

از جمله تکنیک های برجسته فیلم شکست زمان سیر فیلم است که از آن فیلمی غیر خطی ساخته است.عدم رعایت ترتیب زمانی داستان باعث شده که بیشتر شخصیت ها، پیشبرد متن داستان و تشدید تأثیر دراماتیک آن جلوه گر شود.

بسیاری از کارشناسان تارانتینو را فیلمسازی پُست مدرن می دانند و از جمله دلایل آن را به حرکات صحنه ای، نحوه پرورش شخصیت ها و کُنش های آنها به ماجرا دانسته اند.

از دیگر تکنیک های او در فیلم سازی می توان به تغییر ناگهانی و مؤثر فضای نمایشی به کمک تله تئاتر پریا و ریتمیک اشاره داشت.

احاطه داشتن بر سکانس های طولانی، پرداختن به صحنه های مملو از جزئیات، تأثیر پذیری از تئاتر آبزورد، از دیگر توانایی های او در امر فیلم سازی می باشد.

/ج.ق