برنامه سازی تلویزیون

از طراحی تا تولید برنامه تلویزیونی

برای تهیه وتولید یک برنامه ی تلویزیونی بیش از هرچیز به یک ایده و طرح نیازمندیم. پس از آنکه طرح توسط شورای تصویب طرح و برنامه به تصویب رسید و در نهایت امر برآورد کار انجام پذیرفت به مراحل بعدی کار می رسیم.

تهیه و تولید

مقدمه :

برای تهیه وتولید یک برنامه ی تلویزیونی بیش از هرچیز به یک ایده و طرح نیازمندیم.
پس از آنکه طرح توسط شورای تصویب طرح و برنامه به تصویب رسید و در نهایت امر برآورد کار انجام پذیرفت به مراحل بعدی کار می رسیم.

لازم به ذکر است که گذشتن از بخش ابتدای کار یعنی فرآیند نوشتن طرح تا تصویب و سپس برآورد درست مانند گذر از هفت خوان رستم می باشد.

متاسفانه امروزه در ایران حرفه ی تهیه کنندگی قدری دورتر از جایگاه اصلی اش قرار دارد. ما اغلب شاهد حضور افرادی غیرحرفه ای و کم تجربه در این منصب می باشیم که این مسئله هم به شأن تهیه کنندگی لطمه می زند و هم به کیفیت اصلی کار.

توصیف توانمندی ها و مهارت های مورد انتظار برای احراز شغل مورد نظر

بنا به گفته ی پیشکسوتی با تجربه در این حرفه ، متاسفانه تهیه کنندگی در ایران تنها شغلی است در زمینه ی برنامه سازی که نیاز به هیچ گونه ابزاری ندارد . تنها کافی است که کیفی پر از پول به همراه داشته باشید.

درصورتیکه تهیه کنندگی در اصل یکی از کلیدی ترین و مهم ترین حکم های سازمان شمرده میشود و با سمت “مدیر کلی” مطابقت دارد. پس به همین دلیل ظرافت ها و پیچیدگی های خاصی را می طلبد.

یک تهیه کننده ی خوب و کامل باید به علوم مختلفی چون مدیریت ، جامعه شناسی، روانشناسی، تاریخ هنر، اطلاعات عمومی ، برنامه ریزی ، کارگردانی ، شناخت تجهیزات مربوط به صحنه اعم از تجهیزات فنی صدا و تصویر و… اشراف کامل داشته باشد.

انتخاب این شغل نیز نیازمند طی روندی می باشد.یعنی یک شخص نباید به یکباره به عنوان تهیه کننده برگزیده شود بلکه باید پس از گذراندن مراحلی به صورت پله کانی به انتصاب این حرفه برسد . اگر این مراحل به درستی پیموده شوند ما می توانیم آن شخص را یک تهیه کننده ی حرفه ای بنامیم.

توصیف شرایط انجام وظایف مربوط به شغل مورد نظر

تهیه کنندگی نیز مانند دیگر مشاغل سختیها و پیچیدگیهای خاص خود را داراست.
یکی از مشکلات مهم این شغل هماهنگی دقیق و منظم با افراد تیم می باشد، و همچنین برنامه ریزی و ترتیب دادن به موقع وحساب شده کار گروه در لوکیشن مورد نظر است.

برنامه سازی تلویزیون در واقع یک تهیه کننده تنها درصورتی که کارش را دقیق و به سرعت و درزمانی که برایش مقرر شده انجام دهد است که می تواند کاررا در اصطلاح جمع وجور کند و به موقع حق وحقوق افراد را بپردازد واعتباری برای خویش کسب کند .

درغیر این صورت وهمانطور که مستحضرید متاسفانه امروزه ما شاهد بسیاری از بدقولی ها و بد حسابی ها ازسوی تهیه کنندگان چه سینمایی وچه تلویزیونی بوده وهستیم که تمامی آن به عدم برنامه ریزی کار تهیه کننده و عدم تعهد وی نسبت به کار باز می گردد.

چه بسا افرادی که با سودای نام بزرگ تهیه کنندگی وارد این عرصه شده اند و پس از چندی دچار ورشکستگی گردیده اند. . .

درواقع تهیه کنندگی برخلاف آنچه که تصور می شود شغلیست ظریف و بسیار لبه ی تیغی ،که اگر حساب شده عمل نشود باکوچکترین خللی همه چیز درهم می پیچد.
پس وضعیت درآمدی و اقتصادی در این شغل به مویی بسته است و رابطه ای نسبت وتناسب گونه دارد :

– تهیه کننده حرفه ای و متعهد » برنامه ریزی دقیق وحساب شده اتمام به موقع طبق جدول زمانبندی تولید » پرداخت به هنگام حقوق اعضای گروه » کسب ارتقا شغلی وخوشنامی در سازمان

– تهیه کننده غیر متعهد » عدم برنامه ریزی دقیق و به موقع » به درازا کشیدن زمان تصویر برداری و ساخت برنامه » بد قولی وعدم پرداخت به موقع حق وحقوق افراد

یک تهیه کننده ی خوب باید تمام نکات را راجع به افراد گروهش در نظر بگیرد. نکاتی چون مقررات و قوانین انجام کار ، بهداشت وایمنی و سلامت افراد و…

وی باید بسیار دقیق و به گونه ای برنامه ریزی کند که تمام موارد مربوط تیمی که قرار است کار تولید و ضبط برنامه را انجام دهد یعنی چه مسایل روحی و روانی چون دوری از خانواده و سختی کار و چه مسایل بهداشتی چون نوع خوراک ، میوه ، وضعیت استحمام ، استراحت و…. به طرز درستی در نظر گرفته شود.

اگر تهیه کننده ای به لحاظ صرفه جویی در هر یک از موارد فوق کوتاهی نماید ، (مثلا برای صرفه جویی تغذیه ارزان تر وکم کیفیت تری برای گروهش تهیه کند) چنانچه
برای هر یک از افراد تیم مشکلی در اثر مصرف غذای ناسالم پدید آید چه بسا ضرری که تهیه کننده به علت عدم حضور افراد بیمار در گروهش متحمل شود بسیار بیشتر از تهیه ی غذای باکیفیت و کمی گرانتر باشد.

ایجاد مشکل برای هر یک از اعضا همچون از کار افتادن یکی از چرخ دنده ها است که موجب میشود دیگر چرخ دنده ها که چون قلاب با هم درگیرند را از حرکت وادارد.

همچنین مسایلی چون بیمه کردن تمام اعضای گروه در طول زمان کار از دیگر وظایف تهیه کننده میباشد.

از نظر جاذبه و انگیزه های شغلی تهیه کنندگی جزو یکی از پرجاذبه ترین شغل ها برای مردم ما محسوب می شود.
اما به نظر میرسد که مردم تصور درستی از این شغل در سر ندارند و می بایست فرهنگ سازی دقیقی در این زمینه صورت گیرد.

مقایسه ی ویژگیهای شغل مورد نظر در داخل و خارج از کشور

در مورد مقایسه ی این شغل در ایران ودیگر کشورها باید اقرار کرد که متاسفانه در ایران همچنان به شکل سنتی عمل می شود وما هنوز نتوانسته ایم به شکل گسترده افرادی را از ابتدا برای این حرفه تربیت نماییم.

در خارج از ایران افراد با گزینش و براساس سوابق و علمشان سنجیده می شوند ولی در اینجا انتخاب افراد اغلب بر پایه ی روابط استوار است.

در خارج از ایران هر فردی در گروه فیلمبرداری تنها یک شغل را دارد ولی در اینجا افراد دارای چندین شغل می باشند .( مثلا گاهی یک شخص هم مدیر تولید و هم تهیه
کننده است ) واین کار از شئونات حرفه ای گری به دور است .

در خارج از ایران از مدتها قبل از شروع فیلمبرداری همه چیز بسیار منظم وحساب شده برنامه ریزی میشود ولی در ایران همچون دیگر کارها متاسفانه در دقیقه ی نود است که تازه به یاد برنامه ریزی می افتیم.

در خارج از کشور مثلا در ” ژاپن ” برای ساخت یک برنامه ی تلویزیونی خوب و با کیفیت به اولین چیزی که بها داده می شود انتخاب یک تهیه کننده ی مجرب و کارکشته می باشد . چرا که آنها بر این عقیده اند که تهیه کننده اصلی ترین عضو یک تیم برنامه ساز است پس باید شخصی کاملا حرفه ای و از هر نظر سالم و دقیق باشد و اوست که باید تمام افراد را به مسیری صحیح سوق دهد.

اما در کشور ما به این مهم توجه نمی شود و تهیه کنندگی تنها نامی است بزرگ برای افرادی غیر حرفه ای ، بدون کوچکترین سابقه و دانشی در این زمینه….

پیشنهادی در خصوص موقعیت شغلی فعلی وآینده

بهترین پیشنهادی که می توان در زمینه ی ارتقا این حرفه در کشورمان داشت معرفی درست این رشته به دانشجویان علاقه مند وهمچنین آموزش بنیادین و زیر بنایی گونه افراد علاقه مند والبته مستعد به این زمینه ی شغلی می باشد.

نویسنده: نیلوفر سراجی

دانلود PDF این مقاله: television-programming
حرکت در نقاشی | اثر سحر رفیع

حرکت در نقاشی

ایجاد حرکت به پویایی و زیبایی بصری می انجامد. اما نشان دادن آن در نقاشی که طرحی ثابت و صامت است کار دشواری ست. با این حال عمل ناممکنی نیست.  گاهی تداعی ذهنی حرکت و آزادی می تواند به اندازه خود آن کارساز شود. برای ایجاد حرکت در نقاشی نخست باید دستمان هنگام طراحی آزاد باشد.

اسارت در چارچوب خطوط در نهایت به ثبوت و بسته شدن طرح می انجامد. قلمتان را آزاد کنید و از ایجاد خطوط در هم و نا بجا نترسید. بگذارید آزادی دست شما به کارتان منتقل شود.
بهتر است قلم را بیش از حد فشار ندهید. این فشار عرصه را بر دستتان تنگ می کند و جلوی مانور حرکات قلم را می گیرد. همچنین این فشار نباید یکنواخت باشد.
قبل از شروع به کشیدن جهت را فراموش نکنید. چیدمان کار چشم بیننده را راهنمایی می کند که به چه سمتی حرکت کند.
وقتی کارتان ثابت است این چشم بیننده است که باید حرکت کند! بگذارید نگاه مخاطب در کل کار بچرخد. برای توضیح این جمله مثالی کامل تر از تابلوی شب پر ستاره ونگوگ ندارم!

شب پر ستاره ونگوگ

 

برای حرکات بیشتر نگاه می توانید از خطوط کشیده استفاده کنید. خطوط کوتاه حرکت چشمی کوتاهی ایجاد می کند.
همیشه در نظر داشته باشید که چشم بیننده ابتدا کل یک کار را می بیند و سپس نگاهش روی تصاویر شارپ، دقیق می شود. بنابر این اگر کل کار شما از یک ترکیب بندی مناسب برخوردار نباشد نگاه مخاطب را پس می زند. بهترین شیوه برای آزمودن کار این است که طرح تان را به فاصله دوری از چشمانتان گرفته و نگاهتان را تار کنید. آیا همه چیز آنقدر خوب سرجای خود نشسته که یک قاب رنگی جالب (بدون اینکه محتوای آن را درک کنیم) ایجاد کرده باشیم!؟
رنگ ها نقش مهمی را در حرکت چشم ایجاد می کند. رنگ های روشن بالای کار و رنگ های تیره با پایین هماهنگ تر است. چرا که رنگ روشن تداعی گر سبک بودن و رنگ های تیره حس سنگینی در نگاه ایجاد می کند.
استفاده از طیف رنگی در رنگ گذاری ها هم می تواند مفید باشد. مثلاً وقتی از رنگ آبی به رنگ بنفش و سپس قرمز برویم حرکت چشمی طولانی تری ایجاد می کند تا اینکه ما یک دفعه از رنگ آبی به قرمز برسیم!
اگر کار شما مرکز محور است می توانید فضای اطراف کار را تیره تر در نظر بگیرید تا وسط کار مورد توجه قرار گیرد.
فضای کار را بزرگ در نظر بگیرید تا از چیدمان تنگ و اجباری رها شوید.
رهایی ذهن؛ آزادی دست ها و در نهایت زیبایی طراحی شما را به دنبال خواهد داشت. پس ذهن خودتان را از چارچوب ها رها کنید و با بیان هنر خود روی صفحه؛ دیگران را از زیبایی فکرتان آگاه کنید!

نویسنده/ منبع : سحر رفیع

معرفی رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی

معرفی رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی

تلویزیون از مهم ترین و اصلی ترین رسانه های موثر در جهان است. در ایران نیز بسیاری از افراد بخش عمده ای از اوقات فراغت خود را با تلویزیون سپری می کنند. لذا توجه به نوع برنامه های تولیدی و استفاده از آخرین تکنولوژی در آنها یکی از اولویت های اصلی مسئولان سیما محسوب می شود. ادامه مطلب “معرفی رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی”