AH_020 خلاصه ای از هنر مصر

خلاصه ای از #هنر_مصر:

✅این هنر با پیوستگی نزدیک از تحولات تاریخی و سیاسیش پیروی می کرد و اثار هنری اش در تبعیت از دربار و روحانیت بود.

✅ شیوه های هنری مصر در دوران سلسله پادشاهی های:

?چهارم
?دوازدهم
?هیجدهم

به اوج شکوفایی رسید.

✅دوره های تاریخ مصر باستان:

?پارینه سنگی از ۱۸۰۰۰ سال تا هزاره ی ششم ق م

?نوسنگی (شامل دوره های #بداری و #نجادی اول) از هزاره ی ششم تا ۴۰۰۰ ق م

?سلسله پادشاهی (۱و۲) ۳۱۰۰-۲۶۸۵ق م

?پادشاهی کهن (۳-۶) ۲۶۸۵-۲۱۸۰ ق م

?دوره میانجی اول(۷-۱۱) ۲۱۸۰-۲۰۴۰ ق م

?پادشاهی میانه (سلسله های ۱۱-۱۲) ۲۰۴۰-۱۷۸۵ ق م

?دوره میانجی دوم(سلسله های ۱۳ تا ۱۷) شامل دوران استیلای هیکسوسها

?پادشاهی جدید(۱۸-۲۰ شامل دوره ی عمارنه) ۱۵۶۷-۱۰۸۵ق م

?دوره متاخر یا انحطاط (۲۱-۳۰ و شامل دو بار سلطه ی ایران بر مصر و سپس استیلای اسکندر و جانشینانش)

?پادشاهی بطالسه یونانی ۳۰۵-۳۰ ق م

✅برپاسازی خانه و اقامتگاه گروهی در کنار رود نیل از اواخر دوره ی نوسنگی- هزاره پنجم ق م با نی و جگن و ساقه های گیاهی و گل رس اغاز شد.

✅با اتحاد مصر علیا و مصر سفلی:
?خشت خام و به تدریج آجر در بنایی به کار رفت

?حروف هیروگلیف اختراع شد

?ظروف مسی به دست امد(اواخر هزاره ی چهارم ق م)

?معماری در نظیر ایجاد بناهای سنگی مانند کاخ ها و معابد و مزارها و قلاع تا اهرام کوه پیکر گام برداشت.

✅ پیکر تراشی مصر دینی بود یا تدفینی, درباری یا رمزی و نمودگاری هیچ گاه جنبه ی شبیه سازی و واقعنمایی را از دست نداد.

علت این امر نیز اعتقاد مصریان به این باور بنیادین بود که پیکر ادمی جایگاهی برای زندگی #کا در جهان جاوید است.

?از این رو شیوه ی واقعگرایی با قوانین تقارن و تشابه جسمانی و نیز صلابت و پایداری مادی پیکره در طول هزاره های تاریخی از اصول ثابت این مقوله ی هنری بود.

✅در تمدن مصر نقش برجسته کاری با برجستگی بسیار کم و گاه در زمینه ای گود نشسته اجرا می شد.

و از ویژگی های رمزگری, گزارشگری وقایع تاریخی , بازنمایی مراسم ایینی و مرده پرستی یا توصیف صحنه های شکار و دامداری و امور خانگی و مانند ان برخوردار بوده.

?هنر پیکرتراشی مصر از پادشاهی بیست و پنجم رو به انحطاط گذاشت.

✅ویژگی های دیوارنگاری مصر:

?شخصیت های برتر بزرگتر و درشت تر تصویر می شدند
?در مرکز صحنه و مسلط بر بخش مرکزی

?رنگ های سنتی:

?سیاه برای طراحی سطوح عمده

?ابی کم رنگ متمایل به خاکستری برای خاک و گل

?ابی پررنگ برای آب

?قرمز مایل به قهوه ای برای مردان

?زرد اخرایی برا زنان

?سبز برای گیاهان

?قرمز برای نی و چوب های خشک

✅حامل رنگ های دیوانگانی نوعی صمغ بود.

✅دیوارنگاره ها از اغاز سلسله ی سوم پادشاهی زینت بخش معابد در کاخ ها شدند.

در سلسله ی ششم رونق و رواج یافتند. و در دوران پادشاهی جدید به نهایت کمال خود رسیدند.
#تاریخ_هنر
#پرویز_مرزبان
منبع: @k_cinema

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.