خلاصه ای از #هنر_مصر:
✅این هنر با پیوستگی نزدیک از تحولات تاریخی و سیاسیش پیروی می کرد و اثار هنری اش در تبعیت از دربار و روحانیت بود.
✅ شیوه های هنری مصر در دوران سلسله پادشاهی های:
?چهارم
?دوازدهم
?هیجدهم
به اوج شکوفایی رسید.
✅دوره های تاریخ مصر باستان:
?پارینه سنگی از 18000 سال تا هزاره ی ششم ق م
?نوسنگی (شامل دوره های #بداری و #نجادی اول) از هزاره ی ششم تا 4000 ق م
?سلسله پادشاهی (1و2) 3100-2685ق م
?پادشاهی کهن (3-6) 2685-2180 ق م
?دوره میانجی اول(7-11) 2180-2040 ق م
?پادشاهی میانه (سلسله های 11-12) 2040-1785 ق م
?دوره میانجی دوم(سلسله های 13 تا 17) شامل دوران استیلای هیکسوسها
?پادشاهی جدید(18-20 شامل دوره ی عمارنه) 1567-1085ق م
?دوره متاخر یا انحطاط (21-30 و شامل دو بار سلطه ی ایران بر مصر و سپس استیلای اسکندر و جانشینانش)
?پادشاهی بطالسه یونانی 305-30 ق م
✅برپاسازی خانه و اقامتگاه گروهی در کنار رود نیل از اواخر دوره ی نوسنگی- هزاره پنجم ق م با نی و جگن و ساقه های گیاهی و گل رس اغاز شد.
✅با اتحاد مصر علیا و مصر سفلی:
?خشت خام و به تدریج آجر در بنایی به کار رفت
?حروف هیروگلیف اختراع شد
?ظروف مسی به دست امد(اواخر هزاره ی چهارم ق م)
?معماری در نظیر ایجاد بناهای سنگی مانند کاخ ها و معابد و مزارها و قلاع تا اهرام کوه پیکر گام برداشت.
✅ پیکر تراشی مصر دینی بود یا تدفینی, درباری یا رمزی و نمودگاری هیچ گاه جنبه ی شبیه سازی و واقعنمایی را از دست نداد.
علت این امر نیز اعتقاد مصریان به این باور بنیادین بود که پیکر ادمی جایگاهی برای زندگی #کا در جهان جاوید است.
?از این رو شیوه ی واقعگرایی با قوانین تقارن و تشابه جسمانی و نیز صلابت و پایداری مادی پیکره در طول هزاره های تاریخی از اصول ثابت این مقوله ی هنری بود.
✅در تمدن مصر نقش برجسته کاری با برجستگی بسیار کم و گاه در زمینه ای گود نشسته اجرا می شد.
و از ویژگی های رمزگری, گزارشگری وقایع تاریخی , بازنمایی مراسم ایینی و مرده پرستی یا توصیف صحنه های شکار و دامداری و امور خانگی و مانند ان برخوردار بوده.
?هنر پیکرتراشی مصر از پادشاهی بیست و پنجم رو به انحطاط گذاشت.
✅ویژگی های دیوارنگاری مصر:
?شخصیت های برتر بزرگتر و درشت تر تصویر می شدند
?در مرکز صحنه و مسلط بر بخش مرکزی
?رنگ های سنتی:
?سیاه برای طراحی سطوح عمده
?ابی کم رنگ متمایل به خاکستری برای خاک و گل
?ابی پررنگ برای آب
?قرمز مایل به قهوه ای برای مردان
?زرد اخرایی برا زنان
?سبز برای گیاهان
?قرمز برای نی و چوب های خشک
✅حامل رنگ های دیوانگانی نوعی صمغ بود.
✅دیوارنگاره ها از اغاز سلسله ی سوم پادشاهی زینت بخش معابد در کاخ ها شدند.
در سلسله ی ششم رونق و رواج یافتند. و در دوران پادشاهی جدید به نهایت کمال خود رسیدند.
#تاریخ_هنر
#پرویز_مرزبان
منبع: @k_cinema