زندگینامه والت دیزنی

معرفی هنرمند

پیشینه و ظهور
جوانی والت دیزنیوالت دیزنی که در ۱۵ دسامبر سال ۱۹۰۱ در شیکاگو واقع در ایالت ایلینویز به دنیا آمد، همراه با والدینش در مزرعهای در میسیوری بزرگ شد.
وقتی که بچه بود، تواناییهایی به مراتب بزرگتر از سن و سالش را نشان میداد. در هفت سالگی او برای همسایگانشان کارهای کمدی اجرا میکرد. علاقه او به کارهای هنری در دبیرستان مککینلی در شیکاگو نیز ادامه یافت و در آنجا او توجه خود را بر نقاشی و عکاسی متمرکز کرد. او در آکادمی هنرهای زیبای شیکاگو به صورت شبانه تحصیل میکرد.
در زمان جنگ جهانی اول، او سعی کرد تا در ارتش نام نویسی کند. اما چون سنش کم بود پذیرفته نشد. به همین دلیل او به فرانسه رفت و به صلیب سرخ پیوست. او به راننده آمبولانسی تبدیل شد که داخل آن را با عکسهای کارتنی مورد علاقهاش تزیین کرده بود.
پس از جنگ او به کانزاس سیتی رفت و کار خود را به عنوان تهیه کننده فیلمهای کارتونی آغاز کرد.
در سال ۱۹۲۰، ضمن این که او با شرکت های فیلمسازی کانزاس سیتی همکاری میکرد، نخستین شخصیت های کارتونی مد نظرش را خلق کرد. در ماه مه سال ۱۹۲۲، او نخستین شرکتش به نام لافوگرامز را خلق کرد. اما او خیلی سریع دچار مشکلات مالی شد و تصمیم گرفت شرکتش را تعطیل نماید. او که شور و شوق جوانی را در خود داشت، تنها با وسایل نقاشی خود به هالیوود رفت و با ایده ساخت فیلمهای کارتونی خیلی زود به اوج رسید.

لحظات تعیین کننده زندگی وی
رؤیاهای جدید دیزنی در جایی رشد کردند که رؤیاهای بسیاری از شرکتهای بزرگ امریکایی نیز در همان جا به واقعیت تبدیل شده بودند یعنی در گاراژ. دیزنی به همراه برادرش، استودیوی برادران دیزنی را تاسیس کردند. او برای این کار ۵۰۰ دلار از عمویش، ۲۰۰ دلار از برادرش و ۲۵۰۰ دلار از والدینش قرض گرفت که برای این کار خانه خود را در گرو بانک قرار دادند تا ۲۵۰۰ دلار مورد نیاز والتر را تامین کنند. نخستین آثاری که او شروع به فروش آنها کرد، برمبنای شخصیت آلیس بودند که لوییس کارول آن را خلق کرده بود.

mickey-mouse

میکی ماوس در سال ۱۹۲۸ متولد شد. دیدگاههای مختلفی در این زمینه وجود دارند که چگونه دیزنی به فکر ساخت این شخصیت افتاد. رایجترین داستان آن است که ایده این امر زمانی در ذهن والتر جرقه زد که او از یک جلسه ناامید کننده که در آن مجبور شده بود کنترل موفقترین شخصیتش یعنی خرگوش اوسوالد را رها کند، به خانه اش بازمیگشت.
وقتی او در قطار نشسته بود به یاد موشهایی افتاد که بارها به دفترش آمده بودند. دیزنی میخواست شخصیت جدیدش را مورتایمر بنامد. اما این همسر او بود که والتر را مجاب کرد تا نام شخصیت جدیدش را میکی ماوس بنامد.
در نوامبر سال ۱۹۲۸ یعنی زمان که تازه والتر ۲۸ ساله بود، این شخصیت محبوب را در فیلم کشتی بخار ویلی خلق کرد.
دیزنی به نوآوریهای خود در زمینه فیلم های کارتونی ادامه داد. سمفونیهای احمقانه فیلمی بود که در آن از کارتون های رنگی استفاده شد. در سال ۱۹۳۷ او نخستین کارتون موزیکال خود به نام سفید برفی و هفت کوتوله را روانه بازار کرد. دیزنی با خلق سفید برفی خطر بزرگی را به جان خرید. این نخستین فیلم از این دست بود. در دهه ۱۹۳۰ به ویژه در بحبوحه رکود بزرگ اقتصادی، دو میلیون دلار هزینه کردن برای چنین فیلمی واقعاً رقم کلانی بود. خوشبختانه دیزنی در این بازی برنده شد و استودیوهای دیگر نیز از این روش تبعیت کردند و در نتیجه فیلمهایی همچون پینوکیو، دامبو و بامبی توسط او ساخته شدند.
تا سال ۱۹۴۰، دیزنی و ۱۰۰۰ کارمندش استودیوهای بوربانک را تصاحب کردند. حالا دیگر دیزنی خودش صاحب استودیو بود و دیگر نیازی نبود تا همانند دهه ۱۹۲۰ به دنبال استودیویی برای کارهایش باشد. در طول دهه ۱۹۴۰، استودیوی دیزنی با مشکلاتی در زمینه طنشهای نیروی کار مواجه شده بود. دیزنی عضو سازمان ائتلاف تصاویر متحرک بود که بعضی از اعضای آن را کمونیستها و رادیکالها تشکیل میدادند. دیزنی متهم شد که تعدادی کارکنان کمونیست را به کار گرفته است. سرانجام او نسبت به این موضوع اعتراف کرد و این در حالی بود که رها شدن از عواقب این وضعیت چندین سال به طول انجامید.
جنگ جهانی دوم، موقتاً باعث کسادی استودیوهای دیزنی شد. در طول جنگ، بخش اعظم امکانات استودیوهای دیزنی به ساخت فیلمهای تبلیغاتی و فیلمهایی اختصاص یافتند که به توصیه دولت ایالات متحده ساخته میشدند. پس از جنگ، دیزنی دوباره به کار در زمینههای قبل از جنگ پرداخت.

پارک دیزنی لند

در سال ۱۹۵۵ دیزنی وارد حوزه جدیدی شد. پارک دیزنیلند در آناهیم واقع در کالیفرنیا افتتاح شد. این پارک فضایی رویایی برای کودکان و بزرگسالانی بود که ستارههای کارتونی مورد علاقه خود را بر روی صفحه های بزرگ تلویزیونی مشاهده میکردند. سرمایه گذاری دیزنی برای این پارک ۱۷ میلیون دلار بود. این ریسک بزرگ دیگری بود اما دیزنی در آن هم به موفقیت رسید و تنها در عرض هفت هفته تعداد بازدیدکنندگان از این پارک از مرز یک میلیون نفر رسید و پس از آن نیز میلیونها نفر از این پارک دیدن کردند.
در عین حال، دیزنی به پخش محصولاتش از تلویزیون ادامه داد. در زمانی که تلویزیون از کمبود برنامه های سرگرمکننده رنج میبرد، دیزنی مجموعه دنیای شگفت انگیز رنگها را در اختیار آن قرار داد.
در اواسط دهه ۱۹۶۰، یک پروژه سالهای پایانی عمر دیزنی را به خود اختصاص داد. طرح او ساخت دنیای دیزنی با در نظر گرفتن مسایل اجتماعی بود. دیزنی علاقه زیادی به حل مشکلات زندگی شهرنشینی در آمریکا داشت. او انجمن Epcot را تاسیس کرد که نمایشگاههایی را در زمینه های مختلف اجتماعی در مناطق شهری برگزار میکرد.
در اکتبر سال ۱۹۷۱، دنیای دیزنی افتتاح شد. این پارک که در فلوریدا قرار دارد، در فضایی به وسعت ۴۳ مایل مربع ساخته شده و شامل یک پارک تفریحی، هتل، فرودگاه و مجتمع اداری بود و ۱۱ سال بعد نیز به مقر اصلی Epcot تبدیل شد. دنیای دیزنی نیز همانند همتایش در کالیفرنیا بسیار موفق بود. البته در آن زمان دیزنی شاهد به بار نشستن طرحهایش نبود. او در ۱۵ دسامبر سال ۱۹۶۶ درگذشته بود.

والت دیزنی

نتیجه گیری
والت دیزنی یک شخصیت ممتاز در قرن بیستم و یکی از قهرمانان فرهنگی آمریکا است. برای بسیاری، نام او با سرگرمیهایی عجین است که مورد علاقه خانوادههای آمریکایی هستند. اگرچه این موضوع صحت دارد، اما دیزنی خودش مردی جدی، سختگیر و یکدنده بود.
کارهای نوآورانه او از ساخت فیلمهای کارتونی تا پارکهای تفریحی را دربرمیگرفتند. شاید برای ترسیم تصویر دیزنی، هیچ چیزی مهمتر از این نیست که بگوییم او توانسته بود افراد مستعدی را جذب استودیوهای خود نماید و آنان را ترغیب کند تا بهترین آثار خود را بسازند. ممکن است انتقادهایی در مورد سبک مدیریتی او مطرح باشند اما باید گفت که نگرشی که توانست یک شرکت ساده را به شرکتی با درآمد چند میلیارد دلاری تبدیل نماید تنها مختص مردی به نام والت دیزنی است

منابع: (کتب)
نابودی دیسنی – الینور بایرن و مارتین مککوئیلان، ۱۹۹۹
موش نعرهکش: دیسنی و پایان سادهلوحی، هنری گیروکس، ۱۹۹۹
والت دیسنی – دان ناردو، ۲۰۰۰
نسخه دیسنی: زندگی، زمان، هنر و تجارت والت دیسنی، ۱۹۹۷
عصر والت: از قبل تا قبلتر – رابرت شرمان، ۱۹۹۸

برچسب‌ها: آلیس, استودیوی دیزنی, تلویزیونی, شرکت دیزنی, کارتون, هنر و تجارت, والت دیزنی

مطالب مرتبط

 

درخششی بی بدیل از پشت شیشه های رنگارنگ
10 نکته مدیریت زمان برای طراحان گرافیک

درباره نویسنده

 

بیشتر بخوانید…

 

نتیجه‌ای پیدا نشد.