جلد یک نشریه اولین پلان آن است که مخاطب، چه بخواهد چه نخواهد با آن رو به رو مىشود.
این رویارویى اولیه براى تیم نشریات یک نکتهى حیاتى و مهم است؛ چون مسیر مقبولیت و موفقیت آنها را تعیین مىکند. تنها دیزاینرى مىتواند سکان دار جلد مجله باشد که همزمان، سواد تصویرى درست و سرعت عمل بالایى داشته باشد تا بتواند مسیر آن را در دریاى پر تب و تاب مخاطبان به خوبى هدایت کند.
هفته نامهى “همشهرى جوان” سالهاست که با استفاده از ایدههاى نسبتاً جذاب تصویرى و با اتکا به عکاسى هنرى، نمونهى موفقى از طراحى جلد یک نشریه را به نمایش گذاشته است. محمدرضا دوست محمدى متولد ١٣۵۵ و داراى فوق لیسانس انیمیشن، طى سالهاى متمادى، سکان جلدهاى همشهرى جوان را در دست دارد. درک درست او از مفاهیم تصویرسازى و کاریکاتور، فضاى گرافیکى طرح جلدهایش را با چاشنىهاى موفق طنز همراه کرده است. تکرار این برخورد به مرور باعث تعریف یک هویت مشخص براى جلدها شده است.
محمدرضا دوست محمدى علاوه بر کار مستقل حرفهاى، عضو هیأت علمى دانشکدهى هنرهاى زیبا نیز مىباشد. او از آن دسته طراحانى است که بسیار پرکار بوده و از ٨ ساعت، ٩ ساعتش را مشغول به کار هستند! در این پست، پروسهى یکى از آخرین طرح جلدهاى او را براى شما آماده کردهایم. موضوع این جلد همشهرى جوان اختصاص به پربینندهترین برنامهى این روزهای تلویزیون (خنده وانه) دارد که از کاراکتر رامبد جوان براى جلد استفاده شده است. با ما همراه باشید:
طرح نهایی شده در شماره جدید همشهری جوان:
همانطور که ملاحظه کردید، با یک قوه خلاق و استفاده از دانش بروز علم گرافیک و انیمیشن می توان به طرح جلد های مطلوب و مخاطب پسند دست یافت. (جاوید)
منبع: روزرنگ