#بخش_5
#هنر_دره_سند(هند)
✅حدود 4000 ق م در شرق و غرب ایران در دره ی سند و ناحیه ی پنجاب اقوامی نیمه دوره گرد, زندگی ده نشینی را آغاز کردند.
✅در 3000 ق م
سفالینه های منقوش به تصاویر زبده نما(خلاصه و ساده شده) جانوران و خط صورتنگاشت ابتدایی دست یافتند.
✅چهار مرکز عمده تمدن هند در اغاز هزاره ی دوم ق م:
?موهنجودارو
?هاراپا
?لوتال
?چانهودارو
✅در همین هزاره ی دوم ق م فلزکاری با مس و مفرغ در بین ساکنان دره سند معمول شد و تمدنشان به پایه ی شهر نشینی پیشرفته ای اعتلا یافت.
✅ان ها از خشت پخته برای جرز و بدنه و چوب برای کف و پلکان و بام استفاده می کردند.
?خانه ها چهارگوش و محصور در دالان بود
?اقامتگاههای بزرگ همراه با حمام و سردخانه و مجرای فاضلاب
? #موهنجودارو و #هاراپا بر اساس نقشه ای هندسی شکل گرفته اند.
✅این اقوام به نسبت اقوام بین النهرین محافظه کارتر بودند.
✅ اثار هنری مکشوف در دره ی #سند:
?سفالینه های منقوش:
مانند سبوها و کاسه ها و ظروف به رنگ سرخ روشن و نخودی؛ نقوش ان با رنگ سیاه روی لایه ای از گل اخرای سرخ رنگ اجرا می شد.
انگاره ی #درخت_زندگی که مضمونی قدیمی در هنر #سومریان بود بر روی بدنه ی این سفالینه ها اجرا می شد.
?مهرهای مسطح چند ضلعی:
از گل صورتگری پخته (خاک رس نرم) ,بزرگترین و جالب ترین مجموعه اثار هنری دره سند هستند. روی ان ها با علامات رمزی یا صورتنگاشت کنده کاری شده.
تمثال های روی این مهرها:
1.رب النوع شاخدار نشسته یا همان #شیوا رب النوع جانوران (#شیوا در کنار #برهما و #ویشنو) سه خدای بزرگ هند بودند و تثلیث ربانی را بوجود می اوردند.
2.رب النوعی با تاج مقدس که با نشانی رمزی و نقش شاخ و برگی زینت یافته
3.تصویر جانورانی چون گاو نر, فیل,تمساح هندی و مار و افراد و صحنه های زورآزمایی با گاو نرم
این مهره ها برای نشان گذاری روی کالا و پیمان های تجاری استفاده می شده اند.
?پیکره های سفالین:
دو گروه بودند بخشی اسباب بازی و بخشی دیگر دارای محتوا یا مضمونی دینی
نمونه بارز ان هیکل های ادمی با سر گاو نر یا صنمکها با دماغی منقاری و بزرگ که به جای مردمک از مهره ی تسبیح در چشمشان استفاده می شد.
?مفرغکاری:
این هنر در ان سامان بسیار با اهمیت بود.
ابزار کار و همه نوع لوازم از مفرغ ساخته می شد.
ار نمونه های ان پیکر دختری در حال رقص است
هنر مفرغکاری در دوره های شکوفایی تاریخ و تمدن هند به اوج کمال خود رسید.
?پیکره های سنگی و نقش برجسته کاری:
پیکره سنگی در دره ی سند همواره به اندازه کوچک ساخته می شد.
نمونه ی ان تندیس کوچک مردی است با ریش و جامه ای منقوش به گل سه پر از هزاره سوم ق م
نقش برجسته کاری و پیکره سازی بیش از نقاشی مورد توجه ساکنان دره ی سند بوده.
✅در 1500 ق م با یورش اقوام اریایی تمدن دره سند منقرض شد.
#تاریخ_هنر
#پرویز_مرزبان
منبع