#بخش_5
#هنر_دره_سند(هند)

✅حدود 4000 ق م در شرق و غرب ایران در دره ی سند و ناحیه ی پنجاب اقوامی نیمه دوره گرد,  زندگی ده نشینی را آغاز  کردند.

✅در 3000 ق م
سفالینه های منقوش به تصاویر زبده نما(خلاصه و ساده شده) جانوران و خط صورتنگاشت ابتدایی دست یافتند.

✅چهار مرکز عمده تمدن هند در اغاز هزاره ی دوم ق م:

?موهنجودارو
?هاراپا
?لوتال
?چانهودارو

✅در همین هزاره ی دوم ق م فلزکاری با مس و مفرغ در بین ساکنان دره سند معمول شد و تمدنشان به پایه ی شهر نشینی پیشرفته ای اعتلا یافت.

✅ان ها از خشت پخته برای جرز و بدنه و چوب برای کف و پلکان و بام استفاده می کردند.

?خانه ها چهارگوش و محصور در دالان بود

?اقامتگاه‌های بزرگ همراه با حمام و سردخانه و مجرای فاضلاب

? #موهنجودارو و #هاراپا بر اساس نقشه ای هندسی شکل گرفته اند.

✅این اقوام به نسبت اقوام بین النهرین محافظه کارتر بودند.

✅ اثار هنری مکشوف در دره ی #سند:

?سفالینه های منقوش:
مانند سبوها و کاسه ها و ظروف به رنگ سرخ روشن و نخودی؛ نقوش ان با رنگ سیاه روی لایه ای از گل اخرای سرخ رنگ اجرا می شد.

انگاره ی #درخت_زندگی که مضمونی قدیمی در هنر #سومریان بود بر روی بدنه ی این سفالینه ها اجرا می شد.

?مهرهای مسطح چند ضلعی:

از گل صورتگری پخته (خاک رس نرم) ,بزرگترین و جالب ترین مجموعه اثار هنری دره سند هستند. روی ان ها با علامات رمزی یا صورتنگاشت کنده کاری شده.

تمثال های روی این مهرها:

1.رب النوع شاخدار نشسته یا همان #شیوا رب النوع جانوران (#شیوا در کنار #برهما و #ویشنو) سه خدای بزرگ هند بودند و تثلیث ربانی را بوجود می اوردند.

2.رب النوعی با تاج مقدس که با نشانی رمزی و نقش شاخ و برگی زینت یافته

3.تصویر جانورانی چون گاو نر, فیل,تمساح هندی و مار و افراد و صحنه های زورآزمایی با گاو نرم

این مهره ها برای نشان گذاری روی کالا و پیمان های تجاری استفاده می شده اند.

?پیکره های سفالین:

دو گروه بودند بخشی اسباب بازی و بخشی دیگر دارای محتوا یا مضمونی دینی

نمونه بارز ان هیکل های ادمی با سر گاو نر یا صنمکها با دماغی منقاری و بزرگ که به جای مردمک از مهره ی تسبیح در چشمشان استفاده می شد.

?مفرغکاری:
این هنر در ان سامان بسیار با اهمیت بود.
ابزار کار و همه نوع لوازم از مفرغ ساخته می شد.

ار نمونه های ان پیکر دختری در حال رقص است

هنر مفرغکاری در دوره های شکوفایی تاریخ و تمدن هند به اوج کمال خود رسید.

?پیکره های سنگی و نقش برجسته کاری:

پیکره سنگی در دره ی سند همواره به اندازه کوچک ساخته می شد.

نمونه ی ان تندیس کوچک مردی است با ریش و جامه ای منقوش به گل سه پر  از هزاره سوم ق م

نقش برجسته کاری و پیکره سازی بیش از نقاشی مورد توجه ساکنان دره ی سند بوده.

✅در 1500 ق م با یورش اقوام اریایی تمدن دره سند منقرض شد.

#تاریخ_هنر
#پرویز_مرزبان
منبع

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.