عکاسی صحنه آرایی شده در ایران (که حدود یک دهه از رواج آن در ایران می¬گذرد) در حال شکل دادن به یک جریان هنری است که راه و روشی متفاوت با آن¬چه در غرب به عنوان staged photography است را در پیش گرفته است.

عکاسی صحنه¬آرایی شده در ایران نه در پی تفکر پست¬مدرنیسم بلکه در پی محدودیت¬های فضای عکاسی و هنر در کشور شکل گرفت. به طور کلی عکاسی هنری شاید به دلایلی مانند سختی کار عکاسی مستند و مقبولیت نداشتن ژانر مستند، نزد ناشران چاپ کتاب و گالری داران شکل گرفت. سلیقه جمعی و تغییر ذائقه بصری مخاطبین نیز باعث گرایش هنرمندان به عکاسی هنری شد. این تغییر ذائقه حتی روی کار عکاسان خبری و مستند این دوره نیز مشهود است.

انزوای هنرمندان دراجتماع و تعطیل شدن بسیاری از نشریات و مجلات در آثار این دوره بی تاثیر نبوده است. عکاسان بجای حضور در جامعه و برداشت عکس به ساخت عکس روی آوردند. این شکل از عکاسی تنها یک شباهت با عکاسی صحنه آرایی شده در غرب دارد و آن هم پروسه عکس ساختن، اما از لحاظ مبانی و ویژگی¬های صوری بسیارمتفاوت با جریانی است که در غرب وجود دارد.

عکاسی صحنه آرایی شده در ایرانعکاسی صحنه آرایی شده در ایرانعکاسی صحنه آرایی شده در ایرانعکاسی صحنه آرایی شده در ایرانعکاسی صحنه آرایی شده در ایرانعکاسی صحنه آرایی شده در ایرانعکاسی صحنه آرایی شده در ایرانtaleghani-akhlagil

منبع: نشریه الکترونیک خط

1 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • اون کفش زنانه قرمز که پوتین یک شهید رو زخمی کرده بود بینهایت زیبا بود. (قابل توجه دختران ایران زمین)

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.